DigiPlex åpner nytt datasenter i Lillestrøm

Oslo, 8. september 2020 – DigiPlex, Nordens ledende leverandør av innovative, sikre og bærekraftige datasentre, åpnet i dag sitt andre datasenter i Fetsund i Lillestrøm kommune. Det nye datasenteret er 2.200 kvadratmeter og vil betjene økende etterspørsel etter bærekraftig og sikker datasenterkapasitet i Norge. DigiPlex driver nå seks datasentre i Norge, Sverige og Danmark.

Det nye anlegget har en kapasitet på 3 MW og er konstruert for svært høye nivåer av tjenestetilgjengelighet. Gjennom DigiPlex' Nordic Connect Platform, vil kundene også kunne operere dual-site-løsninger for å øke sikkerheten og redusere risiko for nedetid betydelig. Mesteparten av senterets kapasitet er allerede reservert for globale kunder, men det er utvidelsesmuligheter slik at flere kunder kan få plass.

DigiPlex ekspanderer raskt, og i tillegg til det nye datasenteret, er et datasenter under oppføring ved siden av de to operative sentrene i Lillestrøm samt et nytt datasenter på Holtskogen i Indre Østfold kommune, sørøst for Oslo. Begge campusene i Fetsund og Holtskogen har muligheter for videre utvidelse. Byggetiden for de nye sentrene har vært mindre enn et år, til tross for utfordringene fra Covid-19-pandemien.

Byggeprogrammet er delvis finansiert gjennom utstedelse av en fulltegnet obligasjon på 655 millioner kroner, som vil bli notert på Oslo Børs i høst.

“Vi ser økt etterspørsel fra både bedriftskunder, som fortsetter å flytte sin digitale infrastruktur fra lokale løsninger til kombinasjoner av co-location og sky, samt fra de aller største IT-selskapene i verden, såkalte «hyperscalers», som ønsker å utnytte fordelene ved å plassere sine datasentre i Norden. Både Fetsund og Holtskogen er ideelle plasseringer, da de har rikelig tilgang på fornybar energi, er godt tilkoblet, har utvidelsesmuligheter og nærheten til Oslo gir lav latency for våre kunder”, sier Wiljar Nesse, administrerende direktør i DigiPlex.

Etter dagens åpning av ytterligere et datasenter, og den pågående byggingen av et tredje, blir DigiPlex en stor investor i Lillestrøm-området. Fetsund campus er blitt et knutepunkt for hyperscale-aktivitet og en veldig effektiv beliggenhet for kunder, med kraftig fiber og kjerneinfrastruktur innebygd i campusmiljøet.

“Det er en glede som ordfører å se at DigiPlex har valgt å satse videre og utvider sin virksomhet i Lillestrøm kommune. Det er med på å befeste at Lillestrøm er et attraktivt sted å etablere seg i for fremtidsrettede næringer og som bidrar til nye arbeidsplasser”, sier ordfører i Lillestrøm kommune Jørgen Vik.

DigiPlex åpnet sitt første datasenter i Fetsund i Lillestrøm i 2015, et 10 MW-senter på 4.200 kvm. Ved åpningen var dette datasenteret det største datasenteret som brukte luft-til-luft-kjøleteknologi i Europa, og betjener primært TietoEVRY.

Det nye anlegget i Lillestrøm benytter et meget energieffektivt indirekte fordampnings-kjølesystem, av samme type som DigiPlex ellers benytter i Sverige og Norge. Den robuste infrastrukturen til det nye datasenteret har innebygget redundans i kraft- og kjølesystemene og er konstruert slik at alt kan vedlikeholdes eller repareres uten nedetid for kundene. Det nye anlegget utvider den solide fysiske sikkerhets-infrastrukturen som allerede er på plass, og øker kapasiteten til overvåking og bemannet vakt.

DigiPlex designer, bygger og driver bærekraftige og sikre datasentre i Norden, beliggende i Oslo, Stockholm og København. DigiPlex er uavhengig og tilbyr tilknytning til alle ledende sky- og nettleverandører. DigiPlex spesialiserer seg på å levere markedsledende tjenester til sine kunder gjennom skreddersydde, sikre og robuste miljøer med høyest mulig tilgjengelighetsgrad. Som et resultat av dette blir DigiPlex vist tillit både av offentlige og private kunder - inkludert sikkerhetssensitive organisasjoner som statlige og finansielle institusjoner. DigiPlex’ fem datasentre, samt de tre nye som er under bygging, bruker kun strøm produsert fra 100 prosent bærekraftige kilder og selskapet har vunnet mange priser for sin innovasjon innen energieffektivitet og sine bærekraftinitiativer. www.digiplex.com

Vi ser økt etterspørsel fra både bedriftskunder, som fortsetter å flytte sin digitale infrastruktur fra lokale løsninger til kombinasjoner av co-location og sky, samt fra de aller største IT-selskapene i verden, såkalte «hyperscalers», som ønsker å utnytte fordelene ved å plassere sine datasentre i Norden. Både Fetsund og Holtskogen er ideelle plasseringer, da de har rikelig tilgang på fornybar energi, er godt tilkoblet, har utvidelsesmuligheter og nærheten til Oslo gir lav latency for våre kunder.
Wiljar Nesse, administrerende direktør i DigiPlex
Det er en glede som ordfører å se at DigiPlex har valgt å satse videre og utvider sin virksomhet i Lillestrøm kommune. Det er med på å befeste at Lillestrøm er et attraktivt sted å etablere seg i for fremtidsrettede næringer og som bidrar til nye arbeidsplasser.
Jørgen Vik, ordfører i Lillestrøm kommune