DigiPlex åpner sitt andre nye datasenter på en måned og etablerer en ny campus i Hobøl

Hobøl, 12. oktober 2020 – DigiPlex, Nordens ledende leverandør av innovative, sikre og bærekraftige datasentre, åpnet i dag sitt femte datasenter i Norge, denne gangen i Holtskogen næringspark i Hobøl i Indre Østfold kommune. DigiPlex opererer nå sju datasentre lokalisert i Norge, Sverige og Danmark.

DigiPlex-eiendommen består av 40.000 kvm i Holtskogen næringspark, med opsjon på ytterligere 27.000 kvm. Det nye DigiPlex-datasenteret i Hobøl er 3.200 kvm, bygget for å støtte 6 MW, og vil bidra til å dekke den økende etterspørselen etter bærekraftig og sikker datasenterkapasitet i Norge. Dagens kunngjøring markerer den første fasen i utviklingen av en datasentercampus på stedet, med flere datasentre planlagt for å møte den økende etterspørselen. Utvidelsesprogrammet er delvis finansiert gjennom et fulltegnet obligasjonslån på 655 millioner kroner som vil bli notert på Oslo Børs i høst.

Den raske utbyggingen av selskapets datasenterportefølje synliggjør DigiPlex’ evne til å levere i henhold til de høye kravene til hastighet og kapasitet som internasjonale kunder har når de vurderer utbygging i nye regioner. Plasseringen på Holtskogen er ideell, med god tilgang til strøm, høyt tilkoblingsnivå, utvidelsesmuligheter og nærheten til Oslo, noe som gjør lokaliseringen perfekt for både internasjonale hyperscalers og nordiske bedrifter. Gjennom DigiPlex’ Nordic Connect Platform, vil kundene også kunne operere dual-site-løsninger på tvers av DigiPlex Nordic-porteføljen.

“På under en måned har DigiPlex åpnet to nye datasentre i Norge. Vårt nye senter på Holtskogen blir vårt sjuende anlegg i Norden, og betjener en stadig økende etterspørsel fra både bedriftskunder og fra de største IT-selskapene i verden, såkalte "hyperscalers", som ønsker å utnytte fordelene ved plassering av datasentre i Norden”, sier Wiljar Nesse, CEO i DigiPlex.

“Vi ønsker DigiPlex velkommen og det er bra for vår kommune at de vil etablere seg her. Denne typen virksomhet skaper kompetansearbeidsplasser og vekst i regionen vår, noe vi er opptatt av”, sier ordfører Saxe Frøshaug i Indre Østfold.

Det nye anlegget er konstruert for svært høye nivåer av tjenestetilgjengelighet. Den robuste infrastrukturen til det nye datasenteret har innebygget redundans i kraft- og kjølesystemer og er konstruert slik at alt kan vedlikeholdes eller repareres uten driftsstopp. Den benytter et velprøvd, svært energieffektivt indirekte fordampnings-kjølesystem som fungerer på samme måte som de systemene DigiPlex normalt benytter seg av i Sverige og Norge.

DigiPlex designer, bygger og driver bærekraftige og sikre datasentre i Norden, beliggende i Oslo, Stockholm og København. DigiPlex er uavhengig og tilbyr tilknytning til alle ledende sky- og nettleverandører. DigiPlex spesialiserer seg på å levere markedsledende tjenester til sine kunder gjennom skreddersydde, sikre og robuste miljøer med høyest mulig tilgjengelighetsgrad. Som et resultat av dette blir DigiPlex vist tillit både av offentlige og private kunder - inkludert sikkerhetssensitive organisasjoner som statlige og finansielle institusjoner. DigiPlex’ sju datasentre, samt ytterligere ett som er under bygging, bruker kun strøm produsert fra 100 prosent bærekraftige kilder og selskapet har vunnet mange priser for sin innovasjon innen energieffektivitet og sine bærekraftinitiativer. www.digiplex.com

DigiPlex designer, bygger og driver bærekraftige og sikre datasentre i Norden, beliggende i Oslo, Stockholm og København. DigiPlex er uavhengig og tilbyr tilknytning til alle ledende sky- og nettleverandører. DigiPlex spesialiserer seg på å levere markedsledende tjenester til sine kunder gjennom skreddersydde, sikre og robuste miljøer med høyest mulig tilgjengelighetsgrad. Som et resultat av dette blir DigiPlex vist tillit både av offentlige og private kunder - inkludert sikkerhetssensitive organisasjoner som statlige og finansielle institusjoner. DigiPlex’ syv datasentre, samt en ny som er under bygging, bruker kun strøm produsert fra 100 prosent bærekraftige kilder og selskapet har vunnet mange priser for sin innovasjon innen energieffektivitet og sine bærekraftinitiativer. www.digiplex.com

På under en måned har DigiPlex åpnet to nye datasentre i Norge. Vårt nye senter på Holtskogen blir vårt sjuende anlegg i Norden, og betjener en stadig økende etterspørsel fra både bedriftskunder og fra de største IT-selskapene i verden, såkalte "hyperscalers", som ønsker å utnytte fordelene ved plassering av datasentre i Norden.
Wiljar Nesse, CEO i DigiPlex
Vi ønsker DigiPlex velkommen og det er bra for vår kommune at de vil etablere seg her. Denne typen virksomhet skaper kompetansearbeidsplasser og vekst i regionen vår, noe vi er opptatt av.
Saxe Frøshaug,ordfører i Indre Østfold