DigiPlex investerer 600 millioner kroner i to nye grønne datasentre for å dekke internasjonal etterspørsel

Oslo, 16. september 2019 – DigiPlex, Nordens ledende leverandør av innovative, bærekraftige og sikre datasentre, forbereder bygging av to nye datasentre i nærheten av Oslo. De to sentrene vil ha en samlet anleggsstørrelse på 8500 m² og innebærer en investering på 600 millioner kroner. Sentrene er planlagt å være operative om bare 12 måneder, innen utgangen av 2020.

Internasjonale kunder blir i økende grad tiltrukket av Norge på grunn av det kjølige klimaet, rimelig og hundre prosent fornybar energi og nærhet til store europeiske markeder. DigiPlex har dratt nytte av disse naturlige fordelene i nesten 20 år ved å sikre seg attraktive byggetomter og bringe inn prosjekterings- og konstruksjonskunnskap som møter de strenge kravene som stilles av slike globale virksomheter.

“Våre internasjonale kunder ser Norge som et utmerket sted å lokalisere sine data, med grønn og rimelig energi, politisk stabilitet og et kjølig klima. De to nye sentrene vi nå skal bygge vil komplementere de tre norske sentrene vi allerede opererer,og er en del av våre kontinuerlige vekstplaner i det nordiske markedet”, sier Gisle M. Eckhoff, CEO i DigiPlex.

De to nye state-of-the-art-datasentrene vil være miljøvennlige, vil følge DigiPlex’ modulære designprinsipper og vil være utstyrt med selskapets prisbelønte luft-til-luft kjølesystem. Systemet har høy effektivitet og er spesielt tilpasset det nordiske klimaet hvor DigiPlex opererer. Kjølesystemet gir effektivitet og kostnadsbesparelser på opptil 25 prosent utover gjennomsnittet i bransjen. En stor del av kapasiteten ved de to nye sentrene er allerede reservert for globale kunder.

“De to nye sentrene, som vi gleder oss til å ha operative allerede i 2020, synliggjør vår evne til å oppfylle de høye kravene til hastighet, ressurser og kompetanse våre internasjonale kunder stiller når de vurderer å bygge ut i nye områder", sier Daniel Joyce, Chief Development Officer i DigiPlex.

DigiPlex' to nye datasentre vil bli bygget i Fetsund og i Hobøl. Det nye Fetsund-anlegget vil bli plassert på DigiPlex’ Fetsund campus, ved siden av selskapets nåværende 10 MW-anlegg. Det andre senteret vil bli plassert i Hobøl, hvor DigiPlex har kjøpt en tomt på 40 000 m² med en opsjon på å kjøpe ytterligere 27 000 m². Størrelsen på tomten gir mulighet for bygging av en datasenter-campus.

“Vi ser et stort utviklingspotensial og har som ambisjon å etablere to datasenter-campuser, i henholdsvis Fetsund og Hobøl. For å gjøre dette må vi ansette og leie inn flere hundre personer, blant annet elektrikere, ingeniører og sikkerhetspersonell”, sier Halvor Bjerke, Chief Operating Officer i DigiPlex.

Våre internasjonale kunder ser Norge som et utmerket sted å lokalisere sine data, med grønn og rimelig energi, politisk stabilitet og et kjølig klima. De to nye sentrene vi nå skal bygge vil komplementere de tre norske sentrene vi allerede opererer,og er en del av våre kontinuerlige vekstplaner i det nordiske markedet.
Gisle M. Eckhoff, CEO i DigiPlex
De to nye sentrene, som vi gleder oss til å ha operative allerede i 2020, synliggjør vår evne til å oppfylle de høye kravene til hastighet, ressurser og kompetanse våre internasjonale kunder stiller når de vurderer å bygge ut i nye områder.
Daniel Joyce, Chief Development Officer i DigiPlex
Vi ser et stort utviklingspotensial og har som ambisjon å etablere to datasenter-campuser, i henholdsvis Fetsund og Hobøl. For å gjøre dette må vi ansette og leie inn flere hundre personer, blant annet elektrikere, ingeniører og sikkerhetspersonell.
Halvor Bjerke, Chief Operating Officer i DigiPlex