Hvor grønt er datasenteret ditt? - DigiPlex publiserer sjekkliste for å hjelpe virksomheter å overleve bærekrafts-revisjoner

Oslo, 18. mai 2020 – DigiPlex, Nordens ledende leverandør av innovative, sikre og bærekraftige datasentre, har publisert “Will your IT withstand a sustainability review?”, en guide for å hjelpe virksomheter å vurdere og ta styring på bærekrafts-profilen til datasentrene hvor de lagrer sine data.

Til dags dato er miljøskadene forårsaket av IT stort sett oversett, men dette er i endring. DigiPlex-rapporten fremhever:

• Beregninger viser at datasentre og digital infrastruktur kan stå for så mye som 20 prosent av verdens strømforbruk og 5,5 prosent av CO2-utslipp i løpet av 10 år
  • Én av fire skandinaviske forbrukere vil vurdere å bruke internett mindre for å redusere miljøskader
  • Nesten tre fjerdedeler av skandinaver mener leverandører av digitale tjenester bør rapportere om energiforbruket og klimaeffekten
  • EU-kommisjonen bemerker i sin digitale strategi at datasentre er ansvarlige for et betydelig miljøavtrykk, og «kan og bør bli klimanøytrale innen 2030».

Data, og den digitale infrastrukturen som støtter innsamling, bruk og lagring, er avgjørende for nesten enhver virksomhet. Men få organisasjoner har rammer og prosesser for å rapportere nøyaktig om miljøkonsekvensene forårsaket av datasentrene der deres data befinner seg. Når de bruker et bredere spekter av sky-, samlokaliserte og lokale løsninger, er det mange som sliter med å identifisere hvor data og databehandlingsressurser er lokalisert.

DigiPlex-guiden: Will your IT withstand a sustainability review? er et kompendium av forskning, innsikt og praktiske råd satt sammen for å hjelpe virksomheter med å vurdere hvor bærekraftig IT-driften deres er og ta nødvendige beslutninger for å forbedre den, basert på beste bransjepraksis. Det inkluderer sammendrag av forskning fra ledende eksperter, inkludert Gartner, The Uptime Institute og Harvard Business Review, samt grunn-research utført av DigiPlex i samarbeid med Kantar. Guiden skisserer tre grunner til at organisasjoner bør regne med at deres IT-miljøpåvirkning vil bli gått nærmere etter i sømmene. Deretter peker rapporten på tre datasenterområder der det kan og bør gjøres tiltak for å forberede en revisjon, og enda viktigere, etablere målesystemer som kan bidra til å redusere CO2-utslipp. En brukervennlig sjekkliste er også inkludert. Will your IT withstand a sustainability review? kan lastes ned fra DigiPlex.

Wiljar Nesse, administrerende direktør i DigiPlex, kommenterte; «Ny digital teknologi har utvilsomt gjort verden til et bedre sted. Men samtidig har digitaliseringen økt energiforbruket betydelig. Hvert internett-søk, hver streamet sang og hver elektronisk transaksjon bruker energi. Hver enkelt handling er liten, men den enorme veksten i digital aktivitet legger nå beslag på enorme mengder energi».«Vår guide viser ikke bare at politikere, miljøgrupper og forbrukere våkner opp til dette, men gir klare, proaktive skritt som kan og må tas for å dempe den økende miljøpåvirkningen av digitaliseringen på resten av verden».

«Dataøkonomien har sluppet unna miljømessig kontroll for lenge - nå er det på tide å ta ansvar for effekten IT har på klimaet, før kunder og myndigheter tvinger deg til det».

Ny digital teknologi har utvilsomt gjort verden til et bedre sted. Men samtidig har digitaliseringen økt energiforbruket betydelig. Hvert internett-søk, hver streamet sang og hver elektronisk transaksjon bruker energi. Hver enkelt handling er liten, men den enorme veksten i digital aktivitet legger nå beslag på enorme mengder energi.
Wiljar Nesse, administrerende direktør i DigiPlex
Vår guide viser ikke bare at politikere, miljøgrupper og forbrukere våkner opp til dette, men gir klare, proaktive skritt som kan og må tas for å dempe den økende miljøpåvirkningen av digitaliseringen på resten av verden.
Wiljar Nesse, administrerende direktør i DigiPlex
Dataøkonomien har sluppet unna miljømessig kontroll for lenge - nå er det på tide å ta ansvar for effekten IT har på klimaet, før kunder og myndigheter tvinger deg til det.