Coral Energice, den første LNG-tankeren med Isklasse 1A Super, er døpt i Finland

Coral EnergICE, den første LNG-tankeren med isklasse 1A Super, ble torsdag 25. januar døpt av Aino-Maija Luukkonen, borgermester i den finske byen Björneborg. Dåpen ble gjennomført i Åbo havn. Det 18 000 m3 store LNG-skipet ble levert til eieren, Anthony Veder, av Neptun Werft i Rostock i Tyskland. Coral EnergICE er spesialdesignet og bygget for å operere i Østersjøen. Skipet skal brukes av Gasum til å frakte LNG til selskapets LNG-terminal i Björneborg og den sameide Manga LNG-terminalen i Torneå i Finland.

Skipets skrog er forsterket for å kunne trenge gjennom is med en tykkelse på en meter. Motorene og generatorene er utviklet for å gi skipet ekstra kraft for å komme gjennom tykk is. Det toppmoderne skipet er utstyrt med en dual fuel-motor. Hoved- og hjelpemotorene går på  gass, noe som betyr at skipet overholder nåværende og fremtidige utslippsforskrifter.

Innovasjonene på dekk bidrar til trygge operasjoner. Et eksempel på dette er en innredning på dekk som beskytter utstyret og forhindrer ising. Skipet har også ekstra leskur på dekk med varmeplater som mannskapet kan varme føttene på. Dørene har varmekabler som sørger for at de alltid kan åpnes, uansett hvor tøffe forholdene er.

- Gasum hjelper kundene med å nå sine miljømål ved å tilby effektiv og stabil levering av LNG. Det nye skipet bidrar til å utvikle LNG-infrastrukturen og gassmarkedet i Norden. Nå kan vi tilby sluttbrukerne i industrien og maritim sektor et enda mer konkurransedyktig produkt, sier Kimmo Rahkamo, direktør i Gasum.

Jan Valkier, administrerende direktør i Anthony Veder, forklarer: "Coral EnergICE er den tredje LNG-tankeren vi har levert til Gasum i løpet av de siste fem årene. Det høyteknologiske skipet kan levere til den nordfinske havna i Tornio året rundt, selv når temperaturene kryper så lavt som –25 grader Celsius. Vi engasjerte også en ingeniør for å sørge for den ergonomiske designen, slik at vi har sikret våre ansatte en komfortabel og hyggelig arbeidsplass. Jeg er svært stolt av sluttresultatet."

"Etter den vellykkede leveransen av Coral Energy i 2012, var vi svært fornøyde med at Anthony Veder ga oss tilslaget på byggingen av Coral EnergICE. Det nye skipets design er basert på Coral Energy, men forbedret med teknologiske innovasjoner og tilpasninger for ekstremt kalde værforhold, slik at vi har oppnådd isklasse 1A Super", sier Raimon Strunck, administrerende direktør i Neptun Werft.

Byggingen av Coral EnergICE ble finansiert med det første bærekraftige shippinglånet som er sertifisert i henhold til Clean Shipping Index Guidelines fra Bureau Veritas. Samme instans verifiserte også transaksjonen som bærekraftig.

Sammenlignet med andre typer marint drivstoff, gir LNG et dramatisk kutt i utslippene av svoveloksid (SOx) og nitrogenoksid (NOx). LNG er allment akseptert i shippingindustrien som det beste drivstoffalternativet for reduksjon av utslipp. På grunn av Coral EnergICEs LNG-kapasitet, har forretningssektorens NOx-fond gitt støtte til utviklingen av skipet.

Grunnleggende om Coral EnergICE

Total lengde:                 164 meter
LNG-kapasitet:              18 000 m³
Hastighet:                     15,5 knop
Isklasse:                       1A Super, med værkoden KALD

For mer informasjon, ta kontakt med:

Trude Ravndal, markedssjef, Gasum
T: +47 91 30 10 13, E: trude.ravndal@gasum.com

Anthony Veder: Nynke de Bakker, kommunikasjonsrådgiver
T: +31 10 40 04 854, E: communications@anthonyveder.com

Anthony Veder ble etablert i 1937 og kjøpte sin første gasstanker i 1969. Selskapet er et integrert shippingselskap, og leverer sikre, pålitelige og fleksible tjenester til faste langtidskunder via en stor flåte med kvalitetstankere. Gruppen er involvert i alle områder av gasshipping, fra CO2 og etylen til LPG og LNG. Selskapet leverer også omfattende og effektive tekniske og kommersielle tjenester for skipsadministrasjon til tredjeparter. Anthony Veder har en flåte på over 30 gasstankere, hvorav sju går på LNG. Selskapet er basert i Rotterdam og har over 1000 ansatte. For mer informasjon: www.anthonyveder.com.

Neptun Werft har hovedkontor i Rostock-Warnemünde og ble grunnlagt i 1850. Siden den gang, har Neptun Werft levert over 1500 nye skip og gjennomført tusenvis av skipsreparasjoner. I dag er Neptun Werft blant markedslederne innen bygging av elvecruiseskip. Selskapet har ca. 500 erfarne ansatte og et femtitalls lærlinger innen seks forskjellige profesjoner, og er blant de viktigste arbeidsplassene i Rostock. Du finner mer informasjon på neptunwerft.de.

Tags:

Quick facts

Grunnleggende om Coral EnergICE: Total lengde: 164 meter | LNG-kapasitet: 18 000 m³ | Hastighet: 15,5 knop | Isklasse: 1A Super, med værkoden KALD
Tweet dette