Lekkasjen på Bjørndal er funnet

Klokken 18 i ettermiddag fant Hafslund Varme lekkasjen i fjernvarmerøret mellom Klemetsrud og Bjørndal. Mannskaper er nå i full gang med å reparere skaden. Parallelt etableres det åtte provisoriske kjeler som vil levere varme lokalt inn på fjernvarmenettet.

Lekkasjestedet ble lokalisert i et fjernvarmerør etter et omfattende gravearbeid i nærheten av Ljabruveien. Mannskaper er nå godt i gang med å reparere skaden, men vi kan ikke være 100 prosent sikre på at alle feilkildene er funnet. Dette arbeidet er tidkrevende, og resultatet vil først vise seg når det settes trykk på fjernvarmenettet.

Provisoriske kjeler

Parallelt med at skaden repareres, plasseres det derfor ut åtte mobile kjeler som vil levere varme, direkte inn i det lokale fjernvarmenettet. Dette vil gi sirkulasjon i fjernvarmenettet og en del varme, men ikke tilstrekkelig som ved normal forsyning.

– Hafslund Varme beklager situasjonen som er oppstått. Etter hvert som skaden blir reparert og de provisoriske kjelene kommer på plass, håper vi at temperaturen sakte men sikkert vil komme tilbake hos beboere tilknyttet fjernvarmenettet på Bjørndal, forteller informasjonssjef i Hafslund Varme, Truls Jemtland.

Ved og varmeovn

Hafslund Varme jobber på spreng for at fjernvarmekundene skal få igjen varmen så fort som mulig. I mellomtiden kan berørte kunder hente gratis ved ved Hafslunds anlegg i Rosenholmveien 9. Utdelingen av ved foregår fram til klokken 22.00 i kveld. Kunder som ønsker å gå til innkjøp av en varmeovn vil også få refundert inntil 500 kroner ved kjøp av varmeovn på inntil to kilowatt. Kundene må sende kvittering for innkjøp av varmeovn sammen med kundenummer til Hafslund Varme for å få refusjon.

Mer informasjon

Berørte kunder som ønsker oppdateringer rundt situasjonen kan klikke seg inn på http://hafslund.no/fjernvarme eller ringe Hafslund Varmes feilmeldingstelefon på 815 20 040. Det vil til tider være stor pågang på dette nummeret, men oppdatert informasjon om situasjonen vil også ligge på telefonsvareren.

For ytterligere informasjon: Truls Jemtland, informasjonssjef Hafslund Varme: +47 920 29 480

Tags:

Hafslund AS er et rendyrket energi- og infrastrukturselskap eid 100 prosent av Oslo kommune. Hafslund AS eier Norges største nettselskap, Hafslund Nett AS. I tillegg har Hafslund 49 prosent eierandel i Fredrikstad Energi AS, 100 prosent i BioEl Fredrikstad AS, samt enkelte mindre investeringer. Hafslund Nett AS har 720.000 nettkunder i Oslo, Akershus og Østfold, et område med betydelig befolkningsvekst. Den regulerte nettvirksomheten sikrer stabil og forutsigbar avkastning på den investerte kapitalen. Fram til 4. august 2017 var Hafslund ASA et energikonsern notert på Oslo Børs med virksomhetsområder kraftproduksjon, nettvirksomhet, varme og strømsalg. Fra 4. juli 2018 er Hafslund AS en del av energikonsernet Hafslund E-CO.