Link Mobility kjøper Intouch fra Eniro

Report this content

Link Mobility AS har i dag inngått avtale om å kjøpe Eniro AS sitt virksomhetsområde InTouch. Kjøpet av virksomheten er strukturert som et innmatskjøp fra Eniro Norge AS. Link Mobility overtar ca. 2.000 kundeavtaler og majoriteten av de ansatte. I tillegg følger den IP, tekniske løsninger og hardware som er nødvendig for å drive Intouch virksomheten.

Intouch virksomheten har mesteparten av sine kunder og sin omsetning i det norske markedet. Alle ansatte vil bli lokalisert i Link Mobility sine kontorer i Oslo.

InTouch omsatte i 2013 for kr 38,9 millioner med et proforma resultat før skatt på kr 6 millioner. Omsetningen var hovedsakelig delt inn i 3 forretningsområder:

• Salg av løsninger mot Eniro sine databaser
  • Salg av Link Mobility sine SMS løsninger
  • Salg av Link Mobility sine mobilbetaling- og API-løsninger

Link Mobility betaler 32,85 millioner i kontanter for virksomheten. 50% av kjøpsprovenyet betales ved closing i slutten av mars og det resterende av kjøpesummen betales kvartalsvis over de neste 8 kvartaler.

Kjøpesummen finansieres over balansen og krever ikke ytterligere fremmed- eller egenkapital tilførsel til Link Mobility.

Avtalen er inngått med styreforbehold fra begge parter.

Harald Dahl i Link Mobility uttaler;

Intouch har vært Link Mobility sin nære samarbeidspartner og reseller i flere år. Vi kjenner de ansatte godt og er veldig imponert over hva de har fått til av salg av våre løsninger både mot store og mellomstore bedrifter i Norge. Vi overtar et svært erfarent salgsteam med en stor kundebase og omsetning. Vi skal fokusere på å gjøre mersalg av Link Mobility sine eksisterende løsninger og utvikle nye løsninger basert på data fra Eniro .

Vi øker vår omsetning og resultat betydelig, og vi styrker vår salgsavdeling med svært god salgskompetanse. I tillegg har vi nå en 5 års avtale med Eniro om vederlagsfritt bruk av deres person- og bedriftsdatabaser i Norge, Sverige og Danmark.

Vi finansierer kjøpet med deler av vår kontantbeholdning og den løpende driften over de neste 2 årene.

Kjøpet styrker Link Mobility sin posisjon som det ledende selskapet innenfor Mobil Messeasing og Mobil Payment i Scandinavia.

Pierre Mårtensson i Eniro uttaler;

- Vi øker vårt fokus på kjernevirksomheten som er lokalt søk, og vi ser at InTouch fremover vil ha et større potensiale utenfor Eniro. Hos Link Mobility vil InTouch ha et veldig godt utgangspunkt for videre vekst.

For ytterligere informasjon kontakt

Link Mobility: