Alpin SPA-Bungalow konstruert av lette tremoduler

SPA-Bungalowen gir gjestene en unik saunaopplevelse i en høyde på 2690 m.o.h. med spektakulær fjellutsikt. Bungalowen ved Loetschenpass Hut Hotel i Sveits har både sauna, avslapningsområde med seng og bad med dusj. De tre tremodulene i SPA-Bungalowen er produsert kun av Kerto® LVL (laminert finertre), slik at de er lette nok til å kunne transporteres med helikopter. Kerto® LVL har vist seg å være det ideelle raske, lette og grønne materialet til denne eksklusive designen.

Designeren bak SPA-Bungalowkonseptet er den sveitsiske designeren og utvikleren av velværefasiliteter, Roger Bernet. Han ønsket å skape et unikt, kostnadseffektivt konsept for hoteller med lavere budsjett, men med spektakulære plasseringer. Bernet ønsket å skape et modulbygg kun basert på én materialtype. Materialet måtte være sterkt nok til å tåle værforholdene i fjellene, men lett nok til å være enkelt å transportere. I tillegg skulle materialet være økologisk og raskt å bygge med.

For å realisere denne ideen samarbeidet Bernet med de erfarne kollegaene Christoph Lädrach, som skulle ta hånd om konstruksjonen og installasjonen, og Beat Biedermann, som skulle løse utfordringer knyttet til oppvarming, VVS-teknologi og elektroteknikk.

Modulbasert bungalow klar til bruk bare etter noen få monteringstimer

Christopher Lädrach så for seg løsningen med det samme: Kerto LVL er en konstruert trevare som oppfyller alle krav. “Kerto LVL Q-panels oppfylte alle våre tekniske krav – det er solid, lett og enkelt å bygge med, økologisk og brann- og fuktresistent”, forklarer Bernet.

SPA-Bungalowens moduler ble bygget med Q-panels. Siden Kerto LVL er så lett og solid, vil det generelt gå med mindre materialer til byggingen. Det var nesten ingen materialer til overs i prosessen. Materialet som ble saget ut der vinduene skulle være, ble for eksempel brukt til møbler i bungalowen. Modulenes utside ble værsikret med fiberglassforsterket plast.

Det tok cirka fire uker å bygge modulene før de ble fraktet til byggeplassen. På byggeplassen ble SPA-Bungalowen montert og var klar for gjester i løpet av noen få timer.

Solid i ekstreme værsituasjoner i fjellet

SPA-Bungalowen ble introdusert for markedet i november 2017 på Igeho-utstillingen i Basel. Bungalowen ble deretter fraktet via helikopter opp til Lötschen-passet i moduler. Vinterstormer i Lötschen-passet kan ha en vindhastighet på mer enn 160 kilometer i timen. SPA-Bungalowens solide struktur tåler slike ekstreme værforhold.

“Jeg gleder meg til å bruke Kerto LVL Q-panels i fremtidige prosjekter. Etter min erfaring er det ingenting jeg ville ha endret med Kerto LVL”, sier Bernet.

Les mer om SPA-Bungalow.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/GCQgkrq56GRR

For mer informasjon, kontakt:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, Tel. +358 40 820 9850,
viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood tilbyr konkurransedyktige og miljøvennlige treprodukter for konstruksjon, industrielle kunder og distributører. Produktene våre er av nordisk trevirke, et bærekraftig råmateriale av høyeste kvalitet. Vår omsetning i 2017 var på 0,5 milliarder Euro, og vi har omtrent 1.400 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Om oss

Metsä Woodwww.metsawood.com Metsä Wood provides competitive and environmentally friendly wood products for construction, industrial customers and distributor partners. We manufacture products from northern wood, a sustainable raw material of premium quality. In 2018, Metsä Wood's sales were EUR 0.4 billion, and it employs approximately 1,500 people. Metsä Wood is part of Metsä Group.