Arkitekter setter pris på treprodukters letthet, styrke og uendelige muligheter

De viktigste arkitektoniske fordelene ved tremateriale er lettheten, styrken og estetikken. I tillegg har treprodukter, som Kerto® LVL, også arkitektonisk inspirerende og til og med helseforbedrende egenskaper.

De naturlige egenskapene til tre, spesielt lettheten og styrken, er ettersøkte egenskaper i konstruksjonen av moderne urbane miljøer. Bruken av tre i arkitektur har vist seg å være økonomisk, strukturelt effektivt og visuelt attraktivt.

"Den sammensatte strukturen som gir trærne deres letthet og spesifikke styrke, gjør på samme måte treprodukter sterke og lette. De konstruerte trebjelkene gjør det godt sammenlignet med betong- og stålalternativer når det gjelder styrke", påpeker Matti Kuittinen, arkitekt og forsker ved Aalto-universitetet.

Treverkets letthet muliggjør lange spenn

Designere setter også pris på trematerialer for den raske konstruksjonstiden og allsidigheten. I Clamart sportssenter i Frankrike brukte arkitektene Kerto LVL (laminert finertre) i stedet for glulam, som vanligvis brukes til å bygge lange buede bjelker¹.

"I dette prosjektet presenterte den komplekse geometrien, dobbelbuet med lange spenn, interessante tekniske utfordringer. Kerto® LVL gjorde det mulig med de lange spennene og komplekse buene som sportssenteret nå er berømt for. Bruk av konstruert treramme viste seg også å være økonomisk, strukturelt effektivt og visuelt attraktivt", forklarer prosjektleder-arkitekt Gaétan Morales fra Gaëtan Le Penhuel Architects.

I Clamart-prosjektet knytter den tekniske løsningen sammen fasaden og taket med en kontinuerlig konstruksjon. Dette ga større arkitektonisk frihet, med mulighet for brede spenn og optimalisering av selve trekonstruksjonen.

Trematerialer gir en følelse av varme og natur til urbane miljøer

Materialet tre representerer naturen på en måte som brukere av en bygning kan nyte eller til og med ha helsemessig nytte av: ved å se det, ta på det og være omgitt av det.

Et økende omfang av forskning² antyder at bruken av trematerialer bør økes på sykehus og andre helseinstitusjoner. Tilstedeværelsen av tre er forbundet med bedre pasientutfall som kortere rekonvalesenstider og lavere smertefornemmelse. I motsetning til andre naturlige materialer kan tre brukes både i en mekanisk og en mer estetisk rolle, som kan omfatte eksponerte interne konstruksjoner, interiørdesign og møbler.

"I dette henseende er bruk av teknisk avanserte, ressurseffektive treelementer avgjørende for fremtiden, da de fører med seg arkitektonisk mangfold og estetikk, så vel som livskvalitet", sier Kuittinen.

Lær mer om de arkitektoniske egenskapene til tremateriale.

Denne artikkelen er utgitt som en del av Kerto LVL Fast, Light, Green-serien.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/mk7j8Rwj-SBz

Referanser:

¹Metsä Wood-referanser, Clamart sportssenter.

²S. Augustin and D. Fell, "Wood as a restorative material in healthcare environments", FP Innovations, 2015, https://fpinnovations.ca/media/publications/documents/health-report.pdf

Hvis du ønsker mer informasjon, kontakt:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tlf.: (+358) 40 820 9850
viivi.kylama@metsagroup.com.

Metsä Wood tilbyr konkurransedyktige og miljøvennlige treprodukter for konstruksjon, industrielle kunder og distributører. Produktene våre er av nordisk trevirke, et bærekraftig råmateriale av høyeste kvalitet. Vår omsetning i 2017 var på 0,5 milliarder Euro, og vi har omtrent 1 400 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.