Building D(emountable) – rask bygging med hybride konstruksjoner

Arkitektkontoret cepezed fra Nederland ønsket å bygge et fire-etasjes kontorbygg som kunne flyttes til et annet bygning om nødvendig. Sluttresultatet, Building D(emountable), er en hybrid konstruksjon som kombinerer en stålkonstruksjon med treelementer og en glassfasade. Bruk av Kerto® LVL (laminert finertre)-elementer gjorde prosjektet mer bærekraftig, og de lette elementene gikk ekstremt raskt å installere.

Tregulvelementene ble produsert ved De Groot Vroomshoops fabrikk. Lette treelementer var enkle å håndtere i de trange gatene i sentrum av Delft. Montering av den lastbærende konstruksjonen gikk virkelig raskt.

– Jeg ble imponert av hvor raskt monteringen gikk, sier cepezed-grunnlegger og arkitekt Jan Pesman. – Hele stabilitetskonstruksjonen ble satt sammen på bare tre uker. Kerto LVL-elementer var praktiske og godt egnet til prefabrikkerte, industrielle byggemetoder.

Forbindelsene ble utformet for å være reversible, dvs. at bygget enkelt kan demonteres. Bruk av treelementer betyr også at hele prosessen kan reverseres:

– Vi kan også demontere bygget og sette det opp et annet sted. Hvis vi må eller vil, kan vi bare flytte bygget dit vi vil, sier konstruksjonsingeniør Elise van Westenbrugge-Bilardie fra IMd consultative engineers.

Rask, lett og grønn med Kerto LVL

Building D(emountable) er en elegant kombinasjon av stål, tre og glass. Bruk av prefabrikkerte elementer var et fint prototypeprosjekt for cepezed for fremtidige hybride byggeprosjekter.

– Et av målene var å gjøre bygget så lyst som mulig, forklarer van Westenbrugge-Bilardie. – cepezed ga oss ideen til å bruke treelementer med utformingen. Vi ønsket også å bruk små elementer, så delene kan enkelt fraktes til stedet og settes sammen der.

– Vi gleder oss definitivt til å bruke Kerto LVL-elementer igjen, sier Pesman.

Les mer om den hybride konstruksjonen til Building D(emountable).

Hybrid City-utfordringen: 10 000 euro til den mest innovative hybriddesignen

Metsä Woods Hybrid City-utfordring oppfordrer byggeingeniører og byggefirmaer til å bli med i et initiativ for å oppdage verdens beste løsninger for mer effektiv, bærekraftig, fleksibel og praktisk bygging. Oppgaven er å utforme en løsning egnet for hybridbygging med Kerto LVL som hovedmateriale. Siste frist for å melde på bidrag er 31. mai 2020, og den mest innovative løsningen vil bli tildelt 10 000 euro. Andre- og tredjeplassen vinner 5000 euro hver.

Les mer om Hybrid City-utfordringen og delta: planb.metsawood.com.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/5b9MJqRRTQfb

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no (http://www.metsawood.no/)

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter.

I 2019 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Følg Metsä Wood: Facebook (https://www.facebook.com/metsawoodglobal/) | LinkedIn (https://www.linkedin.com/company/metsa-wood) | Twitter (https://twitter.com/metsawood) | Instagram (https://www.instagram.com/metsawood_global/) | Pinterest (https://fi.pinterest.com/metsawood/)