• Metsä Group/

Hvordan kan bærekraftig bygging oppnås uten å gå på bekostning av effektiviteten? Hybrid City-initiativet oppfordrer til innovasjon.

Metsä Woods Hybrid City-initiativ er å finne måter å skape mer bærekraftig bygging på og samtidig opprettholde effektiviteten ved hjelp av aktuelle byggemetoder. Å forbedre bærekraften er avgjørende: Bygging alene bruker 50 prosent av verdens ressurser. Men overgangen vil skje bare hvis byggefirmaer kan opprettholde effektiviteten. Verden trenger en Plan B.

Tradisjonelt benyttede materialer som betong og stål dominerer byggebransjen, og bygging alene bruker halvparten av verdens ressurser og står for 30 prosent av alle CO2-utslipp. Ansvarlige byggefirmaer føler presset om å tilfredsstille den økende etterspørselen etter mer bærekraftig bygging. Svaret på dette behovet, uten at det går utover effektiviteten, ligger i hybridbygging: modulbasert bygging som praktisk kombinerer tre og andre byggematerialer.

– Utfordringen med å sikre mer bærekraftig bygging har vært at byggefirmaer er blitt bedt om å endre både materialer og byggemetoder samtidig. Resultatene er ikke strålende, sier Mikko Saavalainen, direktør for forretningsutvikling i Metsä Wood. – I stedet må vi finne ut hvordan vi kan hjelpe dem med overgangen ved å utvikle bærekraftige byggeelementer som passer aktuelle byggemåter. Hybrid er løsningen.

En berømt arkitekt hevder at «Hybridbyer er bedre byer» – her er grunnen

Alle byggematerialer har sine fordeler, men tre er det eneste materialet

som lagrer karbon. Arkitekt Tao Gofers – berømt for å ha tegnet Sydneys Sirius-bygning – påpeker at mer bærekraftig bygging kan oppnås ved å erstatte ikke-fornybare materialer med konstruert tre som Kerto® LVL (laminert finertre).

– I mange tilfeller kan så mye som 25 prosent av disse materialene enkelt erstattes med Kerto LVL. Sluttresultatet ville bli vakkert og mer bærekraftig siden tre er et effektivt og estetisk materiale. Jeg tror treelementer vil bli en vesentlig del av morgendagens bedre byer – hybridbyer, sier Gofers.

Den mest innovative hybridbyggeideen vinner 10 000 euro

Metsä Wood oppfordrer byggeingeniører og byggefirmaer til å bli med i et initiativ for å oppdage verdens beste løsninger for mer effektive, bærekraftige, fleksible og praktiske byggemetoder.

Hybrid City-utfordringen er tilgjengelig gjennom Open Source Wood-plattformen.  Deltakere bør velge en eksisterende fleretasjes bygning som er bygd i andre materialer enn tre, velge et element i bygningen og gjøre det om ved hjelp av Kerto LVL som hovedmateriale.

Siste frist for å sende inn bidrag er 31.5.2020, og vinnerne velges av en gruppe eksperter innen Open Source Wood-plattformen. Førstepremien for den mest innovative løsningen er 10 000 euro. Andre- og tredjeplassen vinner 5000 euro hver.

Les mer om Plan B: Hybrid City-utfordring.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/H8QPQ-BZtK9b

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter.

I 2019 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram | Pinterest