Konkurranse for Urban Adaptation-arkitekter – Fleksibilitet med modulbasert bygging med tre

Bygninger er statiske. De tjener det formålet de er konstruert for. Men når byer vokser og samfunnets behov endrer seg, blir dette et problem. Modulbasert bygging med konstruerte treprodukter som Kerto LVL er løsningen, fordi de muliggjør fleksible, bærekraftige og kostnadmessig konkurransedyktige design. Det er på tide å komme med løsninger på de skiftende behovene i byene våre. Det er på tide med Urban Adaptation.

URBAN ADAPTATION-KONKURRANSEN utfordrer arkitekter og studenter fra hele verden til å finne en måte å skape flerbruksbygg på som kan tilpasses bysamfunnenes skiftende behov. Under livssyklusen til et bygg kan krav endre seg dramatisk på grunn av endringer i demografi, kultur eller politikk. Et samfunn kan trenge færre kontorer og flere barnehager i stedet. Eller omvendt. I tillegg til å være fleksibelt er bygging i byområder nødt til å bli mer effektivt og miljøvennlig. Bygging står for over 30 prosent av de globale CO2-utslippene, men tre gjør det motsatte, det lagrer karbon. Konstruert tre er kostnadmessig konkurransedyktig fordi det gjør det mulig å bygge raskt med prefabrikkerte elementer og moduler. Disse elementene er fleksible og muliggjør design som kan tilpasses.

– En trekonstruksjon er enkel å tilpasse forskjellige situasjoner. Tre kan tilpasses: Det er enkelt å bygge med, men også å demontere og gjenoppbygge i henhold til skiftende behov, sier Rahel Belatchew, svensk arkitekt og jurymedlem i konkurransen.

Konkurransen
Konkurransen organiseres av Metsä-gruppen, Aalto-universitetet og miljødepartementet i Finland. Deltakerne blir bedt om å velge en sentralt plassert ledig tomt i et byområde og utvikle et innovativt, modulbasert tredesign for et offentlig bygg eller et byggesystem som enkelt tilpasser seg samfunnets skiftende behov. I tillegg til visuelle og funksjonelle kriterier må designene være (1.) fleksible, (2.) modulære og (3.) bærekraftige.

Fristen for innsendte forslag til konkurransen er 31. desember 2020 klokken 24.00. Ingen forhåndsregistrering er nødvendig.

Førstepremien i konkurransen er 15 000 euro, og andrepremien er 5000 euro.

Juryen

Jurymedlemmene er Andrew Scott, professor i arkitektur og urbanisme ved Massachusetts Institute of Technology, Rahel Belatchew, sjefarkitekt og grunnlegger av Belatchew Arkitekter i Sverige og Minna Riska, arkitekt og partner ved MDH Arkitekter i Norge.

Vinnerne vil bli kunngjort i februar 2021.

– Konstruert tre muliggjør bygging som er både effektiv og miljøvennlig, sier konsernsjef Ilkka Hämälä i Metsä-gruppen. Jeg gleder meg til nye, innovativ design som tar hensyn til hele livssyklusen.

Vi må finne en måte å skape flerbruksbygg på som kan tilpasses samfunnets skiftende behov.

Vi trenger Urban Adaptation.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/vCnNwJnGSvq7

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter.

I 2019 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram| Pinterest