Metsä-paviljongen – rask bygging med treelementer

De lastbærende trekonstruksjonene til Metsä-paviljongen ble montert på bare 11 dager. Paviljongen, som ble bygd på området til den finske ambassaden i Tokyo, er et felles prosjekt mellom Business Finland og Metsä Group. Paviljongen skal brukes som arena for forskjellige ambassademøter og arrangementer i regi av Business Finland. Den skal også være hjem for det finske landslaget under OL og Paralympics i 2021.

Med prefabrikkerte treelementer fremstilt av Kerto® LVL (laminert finertre) er det mulig å bygge raskt, lett og grønt. Kerto LVL-elementene til Metsä-paviljongen ble produsert ved Timberpoints fabrikk i Finland.

Emballasjen til elementene ble optimalisert for så få containere som mulig, 16 i tallet. Elementene ble pakket omhyggelig med tanke på logistikken i Japan: Elementene ble plassert i containerne i den rekkefølgen de skulle monteres. Containerne ble sendt fra Finland til Japan i februar og ankom til havnen i Yokohama etter 45 dager.

Treelementer er enkle å håndtere i travle byområder

Etter japansk lovgivning er det forbudt med store transportkjøretøyer i byområdet. Grundig logistikkplanlegging var derfor nødvendig da elementene til Metsä-paviljongen skulle konstrueres. Elementene var høyst ni meter lange, slik at de enkelt kunne transporteres langs smale, travle gater. En ti tonns lastebil fraktet Kerto LVL-elementene til byggeplassen i 20 partier, med fire–fem partier per dag.

Den lave vekten på Kerto LVL-elementer var en fordel under transporten, og de lette elementene var også enkle å håndtere på stedet.

– Elementene kunne raskt settes sammen på stedet. Jo lettere elementene er, desto enklere er de å montere også, sier Jyrki Huttunen, administrerende direktør i Puurakentajat Oy, selskapet som hadde ansvaret for å reise paviljongen i Tokyo.

– Monteringen gikk dermed lettere på det lille ambassadeområdet. Og naturligvis har vi lang erfaring med bygging i finske byer.

Huttunen var ansvarlig for å montere Metsä-paviljongen i Tokyo sammen med teamet sitt. På stedet hadde den japanske arkitekten Atsushi Ueda tilsyn med byggingen. Da Puurakentajat Oy var ferdig med å montere trekonstruksjonene, var det Uedas team som skulle sette inn vinduer og gjøre ferdig innsiden og de synlige flatene av paviljongen.

– Paviljongen var nokså annerledes enn japansk stil og konstruksjonsutforming. Det beste var prefabrikasjonen. Alt ble produsert på fabrikken, for så å monteres på stedet. Paviljongen sto ferdig etter ganske kort tid, sier Ueda.

Enkle forbindelser

Metsä-paviljongen ble delvis bygd oppå en eksisterende betonggarasje, som fungerte som fundament for paviljongen.

– Lette treelementer er et flott valg for bygging på eksisterende konstruksjoner. Nye, velutformede trekonstruksjoner kan enkelt bygges oppå eldre fundamenter, sier Huttunen.

Treelementer er generelt 4–5 ganger lettere enn betong eller stål, så maskineriet kan også være lettere. En enkel 25 tonns mobilkran var mer enn nok til å løfte Kerto LVL-elementene på plass. Forbindelsene mellom Kerto LVL-elementer ble utført så enkelt som mulig, så ingen spesialverktøy var nødvendig.

Etter OL kan paviljongen demonteres og settes opp igjen et annet sted. Atsushi Ueda og selskapet hans vil ha ansvar for demonteringen, og de enkle forbindelsene vil gjøre oppgaven enkel.

– De japanske snekkerne har vært svært enkle å samarbeide med, selv om vi ikke snakker samme språk, sier Huttunen. – Alle vet hva de har å gjøre.

– Det ville være gunstig for begge land hvis vi utvikler denne forbindelsen og dette nettverket for fremtiden, sier Ueda. – Vi har bare sett starten av en ny tidsalder preget av bygging med tre i Japan. Jeg er overbevist om at dette er en stor mulighet for Finland også.

Se en Talking Wood-video med arkitekt Atsushi Ueda som snakker om japansk og finsk bygging med tre.

Les mer om Metsä-paviljongprosjektet.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/Rw99dNpKTzDS

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter.

I 2019 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram| Pinterest