Resultatene av Hybrid City-konkurransen fører til løsninger for å forbedre både bærekraft og effektivitet

Metsä Woods Hybrid City-utfordring leter etter måter å skape mer bærekraftig bygging på og samtidig opprettholde effektiviteten ved hjelp av aktuelle byggemetoder. Svaret ligger i hybridbygging: modulbasert bygging som praktisk kombinerer tre og andre byggematerialer. Hybrid City-utfordringen fikk inn drøye 40 ideer fra 22 land:

Juryen hadde den vanskelige oppgaven med å kåre vinnerne blant bidragene. – Konkurransen holdt svært høy standard. Blant de ti beste bidragene var det mange flotte innovasjoner og ideer som på egen hånd ville vært ekstremt interessante i enhver sammenheng, sier juryformann Jussi Björman, direktør, teknisk kundeservice i Metsä Wood.

Utfordringen var å velge en konstruksjon, en modul eller et konsept brukt i en eksisterende fleretasjes bygning av andre materialer enn tre og gi den nytt design ved å erstatte noen av materialene med tre. Kriteriene for å kåre vinnerne var: 1. effektivitet – en modulbasert løsning forenlig med aktuelle byggemetoder og 2. bærekraft – bruk av Metsä Woods Kerto LVL (laminert finertre) som hovedmateriale.

Vinneren av førstepremien på 10 000 euro var et design kalt «WHAT IF… New York´s SEAGRAM Building was a HYBRID building» av den colombianske arkitekten Jose Gustavo Garzon. Designet presenterer et hybridsystem med en kjerne av betong og stål. Utover og oppover smelter rammen sammen i en treramme.
– Løsningen viser god forståelse av forskjellige materialer og utnytter materialegenskapene i en optimal kombinasjon. Systemet er en byggemetode med stort potensial for høyhus i fremtiden, bemerker Björman.

– Hybrid City-utfordringen er en inspirerende øvelse for å utforske den smartere kombinasjonen av byggematerialer og systemer i mer bærekraftige, holdbare og effektive bygninger i tråd med kompleksiteten i bransjen, sier vinneren Jose Gustavo Garzon. – Hybridbygging – med en kombinasjon av betong, stål og tre innvendig – tilbyr de mest lovende mulighetene de kommende årene, og jeg tror det vil være standarden for høyhus.»

Andrepremiene på 5 000 euro gikk til «Alexandra Road Estate Reimagined» av Frederick Pittman og «Villa Mokum, mostly wood, some steel and a concrete base» av Jasper Middelberg.
Byggebransjen alene bruker 50 prosent av verdens ressurser og står for 30 prosent av alle CO2-utslipp. Samtidig tvinges vi til å bygge i rasende tempo for å holde tritt med det stadig voksende behovet for boliger – samtidig som kostnadene skal holdes lave. Og så er det miljøet, da …

Alle byggematerialer har sine fordeler. Men tre er det eneste fornybare byggematerialet, og det lagrer dessuten karbon. Vi må finne måter å bruke mer tre på. Hybridkonstruksjoner tilbyr en mulighet til å bruke mer tre i bygging uten å påvirke eksisterende prosesser. Det gjør omstillingen enklere. Designene i konkurransen tilbyr praktiske løsninger på hvordan byggebransjen gradvis kan bevege seg fremover med mer bærekraftig bygging i byområder.

Se alle designene i konkurransen på Opensourcewood.com

Se mer informasjon om vinnerdesignene:
«WHAT IF… New York´s SEAGRAM Building was a HYBRID building» av Jose Gustavo Garzon.
«Alexandra Road Estate Reimagined» av Frederick Pittman

Les mer om reserveplanen:.Hybrid City-initiativet.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/SwNFtGFMZ2Vd

For mer informasjon, kontakt:

Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood
tel: +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter.

I 2019 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.

Følg Metsä Wood: Facebook | LinkedIn | Twitter | Instagram| Pinterest

Om oss

Metsä Woodwww.metsawood.com Metsä Wood provides competitive and environmentally friendly wood products for construction, industrial customers and distributor partners. We manufacture products from northern wood, a sustainable raw material of premium quality. In 2018, Metsä Wood's sales were EUR 0.4 billion, and it employs approximately 1,500 people. Metsä Wood is part of Metsä Group.