Svært lange treelementer til innendørs svømmebasseng

Det tyske arkitektkontoret Auer Weber designet takkonstruksjonen til det nye innendørs svømmebassenget i Sports Centre Cents i Luxembourg. Taket ble bygd av svært lange treelementer på opptil 23,75 meter, som gjorde det mulig med lange spenn og en attraktiv takdesign. Dette var mulig i hovedsak takket være raske, lette og miljøvennlige Kerto LVL-produkter (laminert finertre) produsert av Metsä Wood.

Den svevende trehimlingen ble konstruert med smale ribber og en høyere netthøyde enn vanlig. Konstruksjondesign og beregninger ble utført av Knippers Helbigs ingeniører, og implementeringen ble gjort av trekonstruksjonsselskapet Holzbau Amann.

Takets dimensjoner er imponerende. Arkitekturen hadde som mål å skape et ribbetak av tre med dype kassetter med lange spenn for å skape et stort rom. Den dimensjonale stabiliteten til Kerto LVL-nettet var en stor fordel her. Strukturen ble produsert ved bruk av Kerto LVL-nett med en høyde på 1100 millimeter og en tykkelse på kun 75 millimeter.

Hendrik Pfeffinger, prosjektleder hos Holzbau Amman, forklarer: "Vi gikk ut over standardene for forholdet mellom tykkelse og høyde på bjelkene, så vi måtte finne spesialløsninger som både oppfylte kravene fra Knippers Helbig og samsvarte med strukturanalysene og godkjenningene fra Luxembourg." For implementeringen av disse smale dimensjonene var Q-panelene nær sagt forutbestemt for denne oppgaven på grunn av deres store bæreevne.

Takets treelementer ble prefabrikkert ved Holzbau Ammanns fabrikk og levert på ekstra lange transportbiler til byggeplassen. Selv om elementene er nesten 24 meter lange, gikk monteringen raskt, og det var kun nødvendig med to snekkere på stedet. Endene ble avsluttet med endepaneler for å fullføre takdesignet.

Les mer om trekonstruksjonen med langt spenn.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/Rg_kFnXb2B9h

For mer informasjon, kontakt:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, tel. +358 40 820 9850, viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.no

Metsä Wood er en av de ledende europeiske produsentene av konstruerte treprodukter. Vi betjener tre hovedsegmenter: bygg-, industri- og distribusjonskunder. Hovedproduktene våre er Kerto® LVL, kryssfiner og andre treprodukter. Vi selger også nordisk tømmer produsert av Metsä Fibre.

I 2018 var Metsä Woods omsetning 0,4 milliarder euro, og selskapet har ca. 1500 ansatte. Metsä Wood er en del av Metsä-gruppen.