INTELLIGENT SELVRENSENDE KAMERA PÅ NYE NISSAN NOTE

• Innovativ teknisk løsning som holder funksjonene til Nissan Safety Shield vedlikeholdsfrie
  • Ryggekamera med vidvinkel holdes rent for støv og smuss takket være det intelligente innebygde selvrensesystemet
  • Avansert bildebehandling registrerer smuss på linsen
  • Den nye Note bringer førsteklasses teknologi til B-segmentet

Den helt nye Nissan Note, som vil lanseres til høsten, er fullpakket med innovativ teknologi. Lane Departure Warning, Blind Spot Warning og Moving Object Detection er kombinert for å forme Nissan Safety Shield, og komplimenterer 360 graders fugleperspektiv med Around View Monitor parkeringshjelp som bringer ny innovasjon til B-segmentet.

Men det er en liten, men allikevel meget viktig innovasjon som sørger for at alle disse funksjonene optimaliseres - Nissans intelligente selvrensende ryggekamera. For å lage en førsteklasses teknologi som er tilgjengelig for B-segmentet, har Nissans ingeniører utviklet alle funksjonene i Safety Shield slik at de kun er avhengig av ryggekameraet. Dette betyr at det ikke er behov for kostbar radar-, laser,- eller frontkamera-teknologi som brukes på mange dyrere biler i premiumklassen, og disse besparelsene kommer Note-kundene til gode.

Med så mange funksjoner som avhenger av driften av ryggekameraet med vidvinkel uten å måtte bruke blinklys, har imidlertid Nissans ingeniører oppdaget at linsen må være fri for støv og smuss til enhver tid.

Richard Picton, ingeniør hos Nissans Safety Shield, forteller historien: "Ryggekameraet er viktig for funksjonaliteten til Safety Shield, såvel som den bakre visningen som brukes for Around View Monitor. Vi kan ikke la kameralinsen bli tilsmusset på noe som helst tidspunkt, ettersom dette ville fjerne den teknologiske ytelsen - derfor utviklet vi det intelligente selvrensesystemet."

Uten at føreren må foreta seg noe, holdes ryggekameraet fritt for smuss eller vanndråper. Denne helautomatiske funksjonen avhenger av avanserte algoritmer som behandler mer enn 3 millioner piksler fra ryggekameraet pr. sekund når bildet er uklart. Det er også gjort justeringer på vindusviskerfunksjonene som bidrar til å fastslå de gjeldende kjøreforholdene. Først mottas og behandles bildet fra kameraet til en visning som er synlig for det menneskelige øyet. For å kunne se lenger enn 180 grader, stikker linsen litt fram fra sin posisjon på bakluken, og har form som et "fiskeøye". Dette gjør at den fanger et strukket bilde som må omadresseres digitalt for å kunne vises på den flate 5,8 tommers Connect-skjermen på Note-dashbordet.

Ulempen ved kameraets plassering er at det kan utsettes for smuss, støv og vann, noe som kan gi uklare bilder. Så, det neste steget er en uavbrutt analyse som fastslår om linsen er tilsmusset, og deretter fastslår hvilken type smuss som gjøre bildet uklart. Selvrensesystemet er intelligent nok til å vite forskjellen mellom søle eller regnvann, og bruker et bittelite vannsystem og en trykkluftvifte til å rense linsen.

Picton forklarer: "Lyst støv fjernes best med blåseluft. En skvett møkkete vann fra en sølepytt behøver en fullstendig rens, så vannet sprutes på linsen og blåses deretter av igjen med luft."

Det finnes til og med en regnfunksjon, der testingen avslørte at den beste måten å holde kameraet funksjonelt på, er å holde det vått med en veldig liten, men jevn vannstrøm for å unngå at store vanndråper faller ned på kameraet og gjør det behandlede bildet uklart. Omfattende digitalmodeller og praktisk testing har bevist at vannforbruket fra systemet er minimalt, ved å bruke ubetydelige mengder fra vindusspylerbeholderen på Note.  Luftstrålen mates fra en bitteliten kompressor som er montert på undersiden av Note.

Førsteklasses teknologi og finslipt design for B-segmentet er kjernen i den nye Note, der innovativ tenkning brukes ved alle aspekter innen design og teknikk.

Klikk på følgende lenke for å se videoen: http://newsroom.nissan-europe.com/no/no-no/Media/RelatedVideos.aspx?mediaid=105560

Gå til http://newsroom.nissan-europe.com/no  for å lese hele historien om den nye Nissan Note.

Merknad til redaktøren:

Nissan Safety Shield-pakken består av de følgende tre teknologiene:

Blind Spot Warning

Dette er en funksjon som tidligere var reservert for biler i premiumsektoren; Nissans system bruker det bakmonterte vidvinkelkameraet for AVM-systemet i de skjulte blindsoneområdene på begge sider av Note. Hvis det oppdager en bil i en av blindsonene lyser det opp et diskret varsellys i glasset på Notes sidespeil. Hvis føreren blinker for å skifte fil og systemet oppdager en bil i fareområdet blinker lyset og gir fra seg et lydsignal.

Lane Departure Warning

En annen funksjon fra premiumklassen som gjør sin debut i B-segmentet er Lane Departure Warning som oppdager om bilen er i ferd med å gli ut av filen. Mens du kanskje forventer at det trengs et kamera montert i frontruten eller et radarsystem for denne funksjonen bruker Note nok en gang sitt vidvinkelkamera for AVM-systemet. Avansert dataprogrammering registrerer selv den svakeste veimerkingen, noe som lar bilen avgjøre om den er på vei ut av posisjon uten å bruke blinklyset.  Hvis den gjør det gis et varselsignal til føreren for å korrigere sin posisjon på veien. Systemet er satt opp slik at det automatisk justerer sensitiviteten når du kjører på landeveier for å gi rom for en annen kjørestil.

Moving Object Detection

Denne nye funksjonen bygger på kapasiteten i Around View Monitor og gir føreren en effektiv digital co-pilot som hjelper til med å se hva som kan komme i veien under rygging. Mens konvensjonell parkeringshjelp advarer føreren om en gjenstand som er i veien gir Moving Object Detection et lydsignal og en visuell varsling hvis noen eller noe beveger seg bak bilen, for eksempel et barn som går mot bilen mens du rygger. Vidvinkelkameraet for AVM-systemet har en konveks linse og er montert på bakluken. Derfra gir det et utsyn i overkant av 180 grader og gir dermed et unikt synsfelt bak bilen. Bilder fra kameraet vises på den 5,8 tommer store Nissan Connect-skjermen.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 16 000 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 695 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Tags: