NISSAN LEAF ER NORGES MEST SOLGTE PERSONBIL I OKTOBER

• 100% elektriske Nissan LEAF er Norges mest solgte personbilmodell i oktober med 716 biler og en markedsadel på 5,6%
  • Familiebilen er også Norges fjerde mest solgte bilmodell så langt i 2013 med 3755 biler

Nissan LEAF, verdens bestselgende 100% elektriske bilmodell, har hatt stor salgssuksess i Norge helt siden introduksjonen i oktober 2011. Tallene for oktober 2013, viser at familiebilen er Norges mest solgte personbilmodell med 716 biler solgt og en markedsandel på 5,6%.

4. mest solgte personbil i 2013

Nissans andre generasjon LEAF, som ble lansert i juni i år, fortsetter å lede an innen nullutslippsmobilitet. Nissan LEAF har gjort det godt helt siden salgsstart og har hatt et stabilt godt salg måned for måned. Hittil i år ligger den på en fjerde plass på personbilstatistikken med hele 3755 biler og en markedsandel på 3,2% - en økning på 92,2% fra samme periode i 2012 som også var et meget godt LEAF-år. Det er en flott prestasjon og viser at elbil og Nissan LEAF blir oppdaget av en stadig større kundegruppe og flere opplever at den er et godt alernativ for dem.

Pål Gystad Simonsen, country manager for Nissan Nordic Europe i Norge,  er meget godt fornøyd med den norske suksesshistorien så langt, og sier: "Vi har oppnådd et fantastisk bra salg i Norge i år, og med lanseringen av nye Nissan LEAF sommeren 2013, har vi sett at nivået ikke bare opprettholdes, men overskriver tidligere salg. Økningen har vært formidal. Å bli den mest solgte personbilmodell i oktober, er vi glade for, men vi er enda mer stolte over at bilen så langt er nummer fire på årsbasis. Vi ser at elektrisk mobilitet bygger seg opp, og med en stadig økende godt fornøyd kundegruppe der ute, er det flere og flere som innser fordelene med å kjøre en Nissan LEAF".

Norge størst i Europa

Norge har vært det viktigste elbilmarkedet i Europa over en viss periode, med gode insentiver som legger forholdene til rette for at folk som ønsker kan velge et miljøvennlig alternativ.

Jacek Gorski, direktør for Nissan Nordic Europe uttrykker: "Det er ingen overraskelse at vi nå slår våre tidligere gode salgsmåneder med nye Nissan LEAF. Vi visste at den nyutviklede LEAF er enda bedre tilpasset norsk klima og norsk livsstil. Større bagasjeromsplass, fem seter, hurtigladmulighet som standard, samt forlenget rekkevidde, gjør at dette er en flott familiebil. I tillegg  har våre ingeniører laget en nordisk pakke på biler solgt i Norge og andre nordiske land, som blant annet inkluderer varmepakke til batteriet slik at bilen er godt rustet for våre kalde vintre.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 16 000 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 695 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Følg oss på: www.facebook.com/NissanNorgehttp://www.twitter.com/Nissan

Tags: