Nissan LEAF kjemper i toppen etter Zero Rally 2011s andre dag

– Beholdt andreplassen i urbanklassen -

Nissan LEAF, med sjåfør Fred Magne Skillebæk og kartleser Frode Langli bak ratet, har bygd videre på en god åpningsdag, og ligger fortsetter på andreplass, i klassen for elektriske biler med batterikapasitet under 30Kwt.

Kenneth Johnsrød i sin Volvo C30 leder fortsatt urbanklassen, etter at deltagerne i dag måtte trosse kraftig regnvær ved OL-anleggene i Lysgårdsbakkene på Lillehammer. Kartleser for Nissan LEAF sier forholdene i dag var spesielt utfordrende.

”Vi trodde det skulle være generelt vanskeligere løyper i dag, med tanke på topografi, men det viste seg å gå overraskende greit. Da regnet kom ble kjøreforholdene fort mer utfordrende, men det gikk hardere utover en del av de andre deltagere, som det virket slet i bakkeløpet i Lysgårdsbakken,” sier Langli.

”På grunn av god batterikapasitet kunne vi også tillate oss å skru på aircondition, kanskje dette ga oss et ekstra fortinn,” forsetter han.

Sjåfør, og DinSide journalist, Skillebæk er stort sett fornøyd med dag to, men ergrer seg for at LEAF ikke ligger helt på topp.

”Teknisk sett har det gått knirkefritt og vi føler vi kjører godt, men det er et sted vi taper tid som gjør at vi ikke ligger helt i teten. Det er plenty av sprut i bilen, og vi hadde beste etappetid i bakkeløpet, men vi må finne ut hvor vi kan hente inn de få sekundene som kan føre oss opp på førsteplassen. Vi får ta en prat med arrangørene og bli kloke på dette, så gir vi bånn gass i innspurten i morgen,” sier han.

Pressekontakt hos arrangør ZERO Anne Jortveit sier styrtregnet førte til ekstra utfordringer for sjåførene i dag, men at dette var noe som i alle fall kom publikum til gode.

”Regnet gjorde spesielt bakkeløpet veldig uforutsigbart, men da ble det også veldig spennende for alle som så på løpet. Også hos flere av sjåførene satt smilet løst, da de synes det var ekstra morsomt å kjøre på det regnglatte underlaget,” sier Jortveit.

”Før bakkeløpet hadde vi også en herlig seanse med fremtidens klimasjåfører i Hunderfossen familiepark, hvor det hadde møtt opp flere skoleklasser for å møte flere av sine rallyhelter og se på de kule bilene. Det ble skrevet autografer så blekket sprutet og det virket som de fleste sjåførene synes ungenes begeistring og engasjement var veldig artig. Nå ser vi frem til en spennende avslutningsdag i morgen,” avslutter hun.

Se programmet for Zero Rally 2011 og følg løpet her: www.zerorally.no/presse

For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:

Frode Langli, Marketing Manager, Nissan Nordic Norge, +47 916 89 683, flangli@nissan-europe.com

Anne Jortveit, pressekontakt Zero Rally 2011, +47 976 71 822, anne@zero.no