Nordea inngår partnerskap med private equity-pioner

Nordea Asset Management inngår partnerskap med Jan Ståhlberg, en pioner innen internasjonal private equity-virksomhet. Partnerskapet vil skje gjennom et joint venture-selskap som skal investere i ikke-børsnoterte selskaper med tydelige bærekraftsmål. Jan Ståhlberg var en av grunnleggerne av EQT, et av Europas ledende private equity-selskaper, der han tidligere var Deputy Managing Partner og nestleder i styret.

Målet er å skape et sterkt partnerskap som bidrar til FNs bærekraftsmål. Jan Ståhlbergs omfattende kompetanse innen private equity kombineres med Nordea Asset Managements ledende posisjon innen ESG-analyse (miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold).

– Vi får en unik mulighet til å innlemme ESG-faktorer i private equity-investeringer. Med dette kan vi bidra på en bærekraftig måte, sier Nils Bolmstrand, leder av Nordea Asset Management.

Ifølge Nils Bolmstrand har Nordea Asset Managements eksisterende kundebase vist stor interesse i å øremerke investeringer til bærekraftige private equity-prosjekter.

– Bærekraft og ESG er megatrender som er kommet for å bli. Vi ser på det som en forpliktelse og en mulighet til å være del av denne utviklingen. Vi ser frem til å hjelpe kunder med å gripe disse mulighetene, sier Nils Bolmstrand.

– Gjennom etableringen av Trill Impact ønsker jeg å lede investeringer mot ideer som vil gjøre verden til et bedre sted. Jeg er overbevist om at slike investeringer er mulig. Nordea kan bidra med bærekraftsanalyser i verdensklasse, og det er en ære å ha dem med som en verdifull partner på denne reisen, sier Jan Ståhlberg.

Investeringsfilosofilen til det nye joint venture-selskapet er å investere i selskaper med en forretningsmodell som vil bidra til at vi kan oppnå FNs bærekraftsmål, og å måle den positive ESG-innvirkningen både på spesifikke investeringer og på tvers av investeringsporteføljen.

For mer informasjon:
Nils Bolmstrand, leder av Nordea Asset Management +46 10-1565662
Synne Ekrem, kommunikasjonssjef, Nordea i Norge, +47 997 67 996

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den største banken i Norden og et av de ti største finanskonsernene i Europa målt etter markedsverdi med rundt 11 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.

Tags: