Noreco reduserer eierandel i Xana-lisensen

Stavanger, 15. januar 2015: Et heleid datterselskap av Norwegian Energy Company ASA («Noreco») er en av flere parter i en avtale som innebærer at Noreco reduserer sin eierandel i lisens 9/95 på dansk sokkel fra 20,1 prosent til 16 prosent.

Eierandelen overføres til Nordsøfonden som er den danske stats olje- og gasselskap.

Som tidligere informert startet boringen av letebrønnen 9/95 Xana i desember. Overføringen av eierskapet i lisensen er allerede godkjent av danske myndigheter og har umiddelbar effekt. Det innebærer at Nordsøfonden vil betale for sin andel av kostnadene relatert til Xana-brønnen.

Etter transaksjonene vil eierskapet i 9/95-lisensen være som følger (tidligere eierandel i parentes):

Maersk Oil 34 % (42,6 %)
DONG E&P 20 % (27,3 %)
Noreco 16 % (20,1 %)
Danoil Exploration 10 % (10 %)
Nordsøfonden 20 % (0 %)

E-post: investorrelations@noreco.com

Noreco er et uavhengig norsk oljeselskap. Selskapets fokus er utforsking, utvikling og produksjon av olje og gass i Nordsjøregionen. Siden oppstarten i 2005 har selskapet vokst gjennom lisensrunder, utforsking og oppkjøp. Noreco har virksomhet i Norge, Danmark og Storbritannia, og har 49 ansatte. Noreco er notert på Oslo Børs (ticker NOR). For mer informasjon: www.noreco.com