Proact skal levere hyperkonvergert datasenterløsning til bredbånds- og innholdsleverandøren Get.

Datasenter- og skyspesialisten Proact er valgt ut til å levere den første hyperkonvergerte løsningen av denne typen i Norge til bredbånds- og innholdsleverandøren Get. Plattformen vil støtte Gets Business Intelligence-applikasjon og blir integrert med de andre datasenterløsningene, som også er levert av Proact.

Get er en ledende fiberbasert bredbånds- og innholdsleverandør på det norske markedet. Nærmere 500 000 privathjem og bedrifter er koblet opp til Gets fiberbaserte nett. I nettet får de tilgang til bredbånd, et stort utvalg av TV-kanaler og en nettbasert filmbutikk med over 6000 filmtitler til leie.

Get hadde behov for en ny plattform for å kjøre den nye Business Intelligence-løsningen, en løsning med høye krav til ytelse og oppetid. Etter en nøye gjennomgang av tilbudene fra en rekke leverandører, valgte Get en hyperkonvergert infrastrukturløsning (HCI) fra Proact. Den initielle konfigurasjonen inkluderer fem datanoder og fem lagringsnoder.

«Vi er svært fornøyd med Proacts løsninger og støtte igjennom de siste årene, som har bidratt stort til vårt eksisterende datasenter. Nå legger vi til en veldig viktig Business Intelligence-løsning, og med bakgrunn i vårt tidligere samarbeid kjenner vi oss trygge med deres råd og ideer til oppgradering av den eksisterende infrastrukturen. Den nye HCI-løsningen leverer den ytelsen og påliteligheten vi trenger samtidig som en forenkler administrasjonen og reduserer arbeidsbelastningen for våre ansatte», sier Jan Kåre Arnesen, sjef for IT Operations i Get AS.

HCI-løsningen vil være enkel å konfigurere og administrere fra et driftsperspektiv siden det er basert på verktøyer og prosesser som allerede finnes i Gets nåværende datasentermiljø. HCI-arkitekturen er enda enklere å håndtere, raskere å lære seg og mindre kostnadskrevende å vedlikeholde sammenlignet med den eksisterende. Den nye løsningen tilbyr en smidig integrasjon med eksisterende infrastruktur, inkludert en tydelig vekststrategi for fremtiden.

En annen fordel med den hyperkonvergerte løsningen, er at det er gode muligheter for gradvis vekst for både server- og lagringsressurser. På denne måten kan oppgraderinger gjøres trinnvis der det er behov, uten at de må kjøpe unødige ressurser.

«Å få tilgang til og høste fordelene av banebrytende teknologi samtidig som man beskytter investeringer og opprettholder en langsiktig IT-strategi, er ikke lett å oppnå. Men gjennom dette vellykkede samarbeidet viser Get at det er mulig. Det er flott at de stoler på vår kompetanse og meninger, selv når de involverer virkelig forretningskritiske applikasjoner», sier Eirik Pedersen, fungerende administrerende direktør i Proact Norge.

For mer informasjon:
Tone Håfjeld, Salgs- og markedsdirektør, Proact IT Norge AS, tlf: +47 92608009, tone.hafjeld@proact.no
Peter Javestad, Vice President, Proact IT Group AB, tlf: +46 733 56 67 22, peter.javestad@proact.eu
Danny Duggal, Head of Strategic Marketing Communications, Proact IT Group AB, tlf. +46 733 566 843, danny.duggal@proact.eu

Proact er Europas ledende uavhengige leverandør av datasenter og skytjenester. Ved å levere fleksible, tilgjengelige og sikre IT-løsninger og tjenester, hjelper vi selskaper og myndigheter til å minske risikoen og kostnadene samtidig de øker fleksibiliteten, produktiviteten og effektiviteten. Vi har fullført over 5000 vellykkede prosjekter rundt om i verden, vi har mer enn 3500 kundene og administrerer over 100 petabyte av informasjon i skyen. Vi har over 800 medarbeidere i 15 land i Europa og Nord Amerika. Moderselskapet, Proact IT Group AB (publ), som ble grunnlagt i 1994 ble notert på Nasdaq Stockholm i 1999 (under symbolet PACT). For ytterligere informasjon om Proacts aktiviteter, besøk oss på www.proact.eu

Om Get
Get er en ledende leverandør av bredbånd, digital-TV og videoinnhold i Norge. I nettverket får Gets kunder tilgang til bredbånd, et stort utvalg av TV-kanaler og en nettbasert filmbutikk med over 6000 filmtitler til leie. 500.000 privatboliger og bedrifter er koblet til Gets fiberbaserte nettverk, og mer enn 1 million privat- og bedriftskunder bruker selskapets tjenester hver dag. Hvert år siden 2000 har Get bokført en tosifret prosentvis årlig vekst.

Tags: