London Internet Exchange velger Smartoptics smarte åpne linjesystem

Oslo, Norge – 15 aug 2019 - London Internet Exchange (LINX), et av verdens største knutepunkter for Internett, har valgt Smartoptics innovative åpne linjesystem for å utvide sitt utvalg av tjenester og båndbredde. Løsningen er basert på 100G PAM4 DWDM-mottakere hvis trafikk blir overført ved hjelp av Smartoptics DCP-M, en familie av produkter for åpne linjesystemer.

LINX tilbyr operatørkunder og ISP-medlemmer peeringstjenester som gjør dem i stand til å redusere kostnader og latenstid, mens de forbedrer kontrollen over nettverket. Prosjektet med Smartoptics ble satt i gang på grunn av et behov for å oppdatere kjernenettet for å dekke det økende behovet for båndbredde.

"Vi er alltid på utkikk etter ny teknologi som kan bidra til å redusere kostnadene, slik at vi kan fortsette å levere de beste tjenestene til medlemmene våre," sa Richard Petrie, CTO og direktør i LINX.

I samarbeid med sine tekniske partnere Juniper og Edgecore har LINX implementert Smartoptics DCP-M40-ER Open Line System med PAM4 DWDM-transceivere utviklet av Inphi.

I tillegg til å øke kapasiteten, har Smartoptics-løsningen resultert i besparelser. Det kompakte utstyret krever mindre plass, bruker mindre strøm og har lavere innkjøpspris enn alternative aktive løsninger. En annen viktig fordel er brukervennligheten, som også lar ansatte med begrenset kunnskap om optiske nettverk distribuere og vedlikeholde løsningen.

“Smartoptics nye løsning er fantastisk i alle detaljer. Det er de små, intuitive funksjonene som gjør Smartoptics-løsningen så enkel å distribuere og bruke. Produktets "plug-and-play" -funksjoner fungerer virkelig så smart som de er beskrevet og gjør implementeringen fullstendig automatisert, "forklarer Richard.

Magnus Grenfeldt, administrerende direktør for Smartoptics kommenterer: "Vi er veldig glade for å samarbeide med LINX og ser at teknologien vår fungerer under de utfordrende forholdene som hersker i et av de travleste internettknutepunktene. Jeg er overbevist om at vi har gitt LINX en løsning som vil være i drift i mange år. "

Administrerende direktør
Email: magnus.grenfeldt@smartoptics.com

Om LINX
“Med over 880 ASN-tilkoblinger fra over 80 forskjellige land over hele verden har medlemmer av The London Internet Exchange (LINX) tilgang til direkteforbindelser fra et bredt spekter av internasjonale peeringpartnere. Ved å bruke LINX muliggjør det en pålitelig utveksling av trafikk med økt rutekontroll og forbedret ytelse. Som en ideell organisasjon, fokuserer vi på å investere våre service- og medlemskontingenter for å styrke alle LINX-nettverkstjenester. Dette sikrer at infrastrukturen vår er så oppdatert som mulig, og at vi fortsatt er i forkant av IXP-bransjen. Ved å gjøre det, kan vi trygt gi våre medlemmer forbedret nettverksytelse, lav signalforsinkelse og mer kontroll. "

Smartoptics nye løsning er fantastisk i alle detaljer. Det er de små, intuitive funksjonene som gjør Smartoptics-løsningen så enkel å distribuere og bruke. Produktets "plug-and-play" -funksjoner fungerer virkelig så smart som de er beskrevet og gjør implementeringen fullstendig automatisert.
Richard Petrie, CTO og direktør i LINX