Smartoptics imøtekommer behovene til metro- / regionale nettverksoperatører ved å legge til ROADM-funksjoner i sine xWDM Flexible Open Line Systems

Oslo, Norge - september 16, 2020 - Smartoptics, en ledende leverandør av optiske nettverkssystemer, kunngjorde i dag utvidelsen av sin portefølje av xWDM Flexible Open Line Systems for å direkte imøtekomme behovene til operatører av metro og regionale optiske nettverk. Basert på den generiske Dynamic Connectivity Platform (DCP), er den nye DCP-R-familien optimalisert for bruk i alle typer ROADM-baserte nettverk med hastigheter opp til 400G. Den nye DCP-F-familien gir et allsidig sett med aktive optiske enheter som kan brukes i forskjellige konfigurasjoner eller for å utvide funksjonaliteten til andre DCP-produkter. For å forenkle integrasjonen ytterligere i metro og regionale nettverk, introduserer Smartoptics også en komplett programvarepakke for SDN-basert styring av DCP-R-familien.

Smartoptics har fra begynnelsen anerkjent fordelene med åpne arkitekturer for optiske nettverk. Med en åpen arkitektur kan funksjonaliteten til en gang monolitiske optiske transportsystemer skilles opp ved hjelp av innebygde transceivere, open line-systemer og Software Defined Networking (SDN) -kontroll, noe som resulterer i optimal pris / ytelse. Fordelene med åpent optisk nettverk har allerede blitt utnyttet for Data Center Interconnect (DCI) og andre punkt-til-punkt-applikasjoner, men åpne linjesystemer blir nå i økende grad også påkrevd av operatører for metro- og regionale nettverk med ring- og mesh-topologier.

For å oppfylle de forskjellige kravene til aktive åpne linjesystemer, har Smartoptics introdusert Dynamic Connectivity Platform (DCP), som støtter de optiske nettverksbehovene til både bedrifter og operatører. Den allerede eksisterende DCP-M-familien er optimalisert for null berøring av punkt-til-punkt-lenker, og den kompletteres nå med DCP-R-familien av ROADM-er og DCP-F-familien av aktive optiske byggesteiner. I tillegg introduserer Smartoptics en komplett og åpen kildekodebasert programvarepakke inkludert SDN-kontroller, grafisk brukergrensesnitt (GUI) og baneberegningsverktøy for styring av DCP-R-familien i henhold til prinsippene i Open ROADM MSA.

Administrerende direktør i Smartoptics, Magnus Grenfeldt, kommenterte: “Smartoptics har allerede bevist verdien av åpent optisk nettverk for mange DCI-kunder over hele verden. Vi opplever også en sterk interesse fra mange operatører som ønsker å bruke et åpent linjesystem og innebygde mottakere i deres metro- og metrotilgangsnettverk. Med de nye DCP-F- og DCP-R-familiene og med vår åpen kildekode og SDN-baserte administrasjonspakke har Smartoptics utvidet tilbudet til også å betjene disse nye kundene.”

Mer informasjon: Flexible Open Line System Solution Brief