Apotekstjänst velger Visma Retail som totalleverandør

Visma Retail blir totalleverandør for Apotekstjänst og styrker dermed sin posisjon innenfor apoteksegmentet.

Visma Retail og Apotekstjänst har inngått en rammeavtale som gjør Visma til totalleverandør. Avtalen omfatter utvikling av doseringssystemer, forretningsløsning, support, forvaltning og serverdrift.

– Apotekstjänst velger Visma Retail på bakgrunn av Vismas utvalg av tjenester, produkter, kompetanse og leveringskapasitet, sier Tomas Hilmo, administrerende direktør i Apotekstjänst.

Dosepakkede legemidler
Apotekstjänst distribuerer dosepakkede legemidler (Multidose), og har nå inngått en avtale om å levere dosepakkede legemidler til de svenske fylkene, Västra Götaland og Halland. Dosepakking av legemidler er ompakking av legemidler i oppdelte doser til den enkelte pasient.

Visma leverer systemstøtte som omfatter koblinger til det nasjonale e-reseptregistret, ekspedisjon av resept, produksjonsplanlegging, styring av produksjonsmaskiner, samt forretningsløsningen, Visma Business. Basert på reseptekspedisjonsmodulen i PharmaSuite vil Visma utvikle et nytt produkt for dosepakking av legemidler.

Strategisk samarbeid
– Dette er et strategisk samarbeid, og vi ser mulighet for flere samarbeidsområder også i fremtiden, sier Ali Ghoce, produktsjef i Visma Retail.

Visma Retail er i startsfasen i det svenske apotekmarkedet og allerede nå benytter fire av ti svenske apotek PharmaSuite. PharmaSuite er spesielt tilpasset apotekbransjen og løsningen er utviklet i samarbeid med flere ledende svenske apotek.

Apotekstjänst drives og eies av Bonver som er spesialister på logistikk med sterk kobling mot detaljhandelen.

For mer informasjon, kontakt:
Ali Ghoce, Head of Product, Visma Retail, + 46 70 590 79 66
Tomas Hilmo, Administrerende Direktør Apotekstjänst, + 46 87 66 79 39

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har over 5 000 ansatte og omsatte i 2011 for NOK 5 142 mill. Se visma.no og visma.com.