Visma åpner nytt bygg og setter nordnorsk næringspolitikk på agendaen

I forbindelse med innflytting i nytt bygg arrangerer Visma næringslivsdag i Tromsø. Temaet blir næringspolitisk strategi og muligheter og trusler for fremtidig vekst i Nord-Norge.

Næringslivsdagen finner sted i dag klokken 12, i det nye Visma-bygget i Sjølundvegen 1.
- Vi ser frem til å få belyst viktige problemstillinger knyttet til strategi, vekst, muligheter og trusler for næringslivet i Tromsø, sier distriktssjef Vigdis Ballo i Visma Services Norge

Viser hvordan teknologi kan møte omsorgsutfordringene
Næringslivsdagen vil også gi innblikk i hvordan teknologisk innovasjon kan bidra til å løse de kommende utfordringene med eldrebølgen. Leif-Inge Jakobsen i Visma Unique vil fortelle om spennende resultater fra et innovasjonsprosjekt gjennomført av Visma og Telenor.

- Visma mener at omsorgsteknologi åpner for at eldre skal kunne bo lenger hjemme, under trygge og gode forhold. En viktig forutsetning et at det utvikles helhetlige løsninger, der varslinger, oppfølging og ikke minst dokumentasjon foregår i et integrert system. Som en ledende leverandør innen kommunal pleie- og omsorgssektor har vi både en posisjon og et ansvar for å utvikle våre omsorgsløsninger for å møte kommunenes utfordringer med eldrebølgen. I samarbeid med Telenor Objects jobber vi derfor med et innovasjonsprosjekt hvor vi samler og visualiserer data fra omsorgsteknologi inn i vårt journal- og omsorgssystem, sier han.

Anerkjennelse fra nærings- og handelsministeren
Prosjektet «Bo lenger hjemme» har allerede høstet lovord fra nærings- og handelsminister Trond Giske.
- Eldrebølgen er et fabelaktig bevis på at velferdsstaten fungerer, og vi er privilegerte som lever så lenge. Men med flere eldre og færre yrkesaktive er vi nødt til å tenke nytt. Vi må levere nye og smarte løsninger – ikke bare fortsette med det gamle på en ny måte. Teknologien som kan hjelpe oss finnes, og det er egentlig ikke grenser for hva vi kan bruke den til. Nå må vi ta den i bruk. Vi må bevisstgjøre dem som skal sette dette ut i livet, i kommunene, sa han da han før jul fikk demonstrert hvordan blant annet selvbetjent måleutstyr for vekt og blodtrykk, fallsensor, sengevætingssensor, lokasjonsvarsling og kommunikasjonsløsninger i boligen vil gjøre det enklere og tryggere for eldre å bo hjemme.

Satser videre i Tromsø
Vismas filosofi er å bygge opp sterke regionale virksomheter med nærhet til marked og kunder. Visma er Nord-Norges største og ledende regnskapskontor med erfaring fra de fleste bransjer innen både privat og offentlig sektor.

- Vi er opptatt av kvalitet og er det eneste ISO-sertifiserte regnskapskontoret i Nord-Norge. I tillegg har vi en utviklingsavdeling som implementerer og leverer programvare til kommunal sektor, sier Vigdis Ballo. Hun legger til at det er en glede å kunne invitere næringslivet i byen til det helt nye Visma-huset.
- Vi har fått et nytt bygg som møter alle våre ønsker og behov. Det skaper et rasjonelt og integrert miljø for vår videre satsning i Tromsø, og skal komme både kunder og medarbeidere til gode. Det er store synergieffekter ved å samle kunnskap, kompetanse, medarbeidere og kunder, sier Vigdis Ballo.

For mer informasjon, kontakt:
Vigdis Ballo, distriktssjef i Visma Services Norge, 951 31 589
Rune Norbakk, administrerende direktør i Visma Services Norge, 913 64 430
Leif-Inge Jakobsen, produktsjef Visma Omsorg Profil i Visma Unique, 400 05 531

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har over 5 000 ansatte og hadde i 2010 en omsetning på NOK 4 168 mill. Se visma.no og visma.com