Visma kjøper svensk serviceleverandør innen retail

Visma kjøper det svenske selskapet EssCom Service AB. Dermed får kunder innen detaljhandel tilgang på teknikere og service på stedet gjennom Visma. De to selskapene har lenge hatt en samarbeidsavtale, og oppkjøpet styrker tjenestedelen av Vismas totaltilbud til ledende detaljhandelskjeder i Norden.

- I dag er det nødvendig med en sterk organisasjon og lokal tilstedeværelse. Våre retail-kunder er ledende butikkjeder med forretningskritiske løsninger som krever rask tilgang på teknikere og service på stedet. Visma har inngående kompetanse innen kjededrift og EssCom har en veletablert og desentralisert organisasjon. Med denne kombinasjonen kan våre kunder trygt la oss håndtere hele deres forretningsløsning, sier konsernsjef i Visma, Øystein Moan. Overtagelsen ble gjennomført 27. november, og det oppkjøpte selskapet får navnet Visma EssCom. Anskaffelsen gjør Visma til en enda mer komplett leverandør av systemteknikere og maskinvare innen retail-segmentet. EssComs organisasjon tilfører styrket kapasitet og økt tilgang til resurser og kompetanse i forbindelse med store utrullinger, løpende drift, service på stedet, verkstedreparasjoner, samt logistikk. Vismas retail-divisjon består av selskap i Norge, Sverige og Danmark, og leverer løsninger til mange av Nordens ledende kjeder innen detaljhandel. Etter oppkjøpet av EssCom består Visma Retail av 350 medarbeidere med fagekspertise innen butikkdata og kjededrift. I 2010 vil Visma Retail, inkludert Visma EssCom, omsette for om lag 500 MNOK i det nordiske markedet. - For oss betyr Vismas overtakelse at vi sikrer en langsiktig vekst og muligheter for fortsatt utvikling av våre tilbud til eksisterende og nye kunder, sier Jan-Eric Litsmar, administrerende direktør i EssCom Service. EssCom Service ble etablert i 1993 og er landsdekkende i Sverige med hovedkontor i Stockholm. Forretningsideen er spesialtilpassede løsninger for vedlikehold, teknisk service og installasjon av utstyr innen elektronikk og IT. EssCom har serviceansvaret for ett stor mengde virksomhetskritisk utstyr over hele Sverige, som for eksempel spilleautomater, billettsystemer, skrivere og IT i kjøretøy. EssCom oppfyller strenge kvalitetskrav og utfører årlig om lag 60 000 serviceoppdrag for både svenske og internasjonale kunder.