Visma leverer banebrytende retailteknologi til kosmetikkbransjen

Douglas, Europas største parfymerikjede, etablerer seg nå i Norge med et spennende flerkanalskonsept levert av Visma Retail.

Douglas er Europas største forhandler av kosmetikk med 1 700 butikker og den mestselgende nettbutikken i bransjen. Butikken i Norge skal gi en enhetlig kundeopplevelse basert på det beste fra alle kanaler.

– Det vi skal bygge har ikke vært gjort tidligere i Europa, sier Thor Hauge, administrerende direktør i Douglas Nordic AS.

En butikk, mange kanaler
Douglas fjerner grensen mellom den fysiske butikken og nettbutikken, og utnytter det beste fra begge kanaler. For kunden betyr det at de får samme informasjon i alle kanaler, som pris, beholdning, informasjon og anbefalinger. Dette gjør også at kundene kan «handle på nett i butikk» ved å betale for varen og få den sendt hjem, eller kjøpe på nett og hente i butikk.

Slik kan de tilby kundene titusenvis av varer på den platform der kunden selv ønsker å handle og åpner for samspill med for eksempel sosiale medier og apper. Det lanseres også en egen app med skanner som vil bli både en integrert del av handleopplevelsen i butikken og som frittstående handelskanal.

Kundeopplevelse i fokus
Løsningene som gjør dette mulig er den Vismaeide mobile kasseløsningen Wallmob POS, på Apple hardware, og Visma Retail Suite som tilrettelegger for integrasjon med butikk og nettbutikk. På den måten blir betjening av kunden ute på gulvet i stedet for bak disk mulig. Butikken blir også utstyrt med pris- og informasjonsskjermer på iPad der kunden selv kan skanne produkter for mer informasjon.

Det unike er hvordan Douglas fokuserer på kunden ved at nettbutikken og CRM integreres i den mobile kasseløsingen ved bruk at plattformen Visma Retail Suite. Løsningen binder sammen historikken fra nettbutikken, de fysiske butikkene og CRM, for å gi kundene og de butikkansatte et godt bilde av kundens preferanser og behov.

– Slik kan Douglas møte den enkelte kundes behov og gi riktige råd og anbefalinger, enten det er på gulvet i butikken, eller i en annen handelskanal, forteller Bjørn Willoch Bjanger, Løsningsarkitekt i Visma Retail.

Nettbutikken gir den nødvendige informasjonen
For at en løsning skal være enkel og intuitiv i front krever det ofte mer komplekse løsninger bak. Visma Retail Suite sørger for at all pris og produktinformasjon er oppdatert til enhver tid, samtidig som den sørger for visning av rett varebeholdning  i alle kanaler. Med løsningene fra Visma Retail får Douglas en god oversikt over driften. Analyse av salg på tvers av kanalene gjør at Douglas enkelt kan styre stortimentet i de fysiske butikkene. I tillegg kan de automatisere varebestillingene basert på snittlageret.

– Vi i Visma Retail er spesielt glade for at en så stor aktør som Douglas ga oss tilliten da deres nye betjeningskonsept skulle utvikles. Visma Retail har over tid jobbet med å ta frem nye konsepter og skape nye handleopplevelser gjennom utvikling av egne løsninger og strategiske oppkjøp. Mange aktører snakker om omnikanal eller flerkanal for tiden, nå presenterer Douglas en sømmløs handleopplevelse på tvers av kanaler til beste for sine kunder med hjelp av våre løsninger og vår kompetanse, sier Gisle Sveva, Administerende direktør, Visma Retail

For mer informasjon om Vismas retail løsninger besøk: visma.no/retail/

For mer informasjon, kontakt:
Ole Johan Lindøe, Markedsdirektør, Douglas Nordic AS, 41 60 17 32, o.lindoe@douglas.no
Gisle Sveva, Managing Director, Visma Retail, 46 42 66 40, gisle.sveva@visma.com
Ivo Ølstørn, Marketing Manager, Visma Retail, 97 40 67 40, ivo.olstorn@visma.com

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har 5 600 ansatte og hadde i 2013 en omsetning på NOK  6 500 mill. Se visma.no og visma.com