Visma vokser i Nederland og kjøper programvareleverandøren DBS

Visma trapper opp satsningen i Nederland og kjøper selskapet DBS Business Solutions. DBS tilbyr programvareløsninger innen lønn, personal og økonomi, og utfyller Vismas eksisterende nederlandske virksomhet.

Dette er Vismas andre oppkjøp i Nederland, nesten fire år etter den vellykkede overtakelsen av AccountView B.V.
- Vi posisjonerer oss med tanke på å introdusere andre Visma-produkter til det nederlandske markedet, og med tanke på flere fremtidige nederlandske oppkjøp, sier Bjørn Ingier, som leder Vismas programvaredivisjon i alle land.

Et fremtidig ekspertisesenter
DBS har en sterk merkevare og tilstedeværelse i Nederland, med 70 motiverte ansatte. Bjørn Ingier er overbevist om at markedsandelen vil vokse. Han ser DBS som et av Visma-konsernets fremtidige kompetansesentre innen programvare for lønn, personal og regnskap.

- På mange måter minner DBS meg om Visma. Begge selskapene har fornøyde kunder hovedsakelig i segmentet for små- og mellomstore virksomheter, begge har god lønnsomhet og en høy andel faste inntekter. Vi ser store muligheter i Nederland, og det blir virkelig spennende å utvikle og ta del i Vismas videre ekspansjonsplaner, sier Bjørn Ingier.

Videre oppkjøpsplaner
DBS Solutions forventes å omsette for nærmere 9 millioner Euro i 2010, og da gjennom salg med høy fortjeneste. DBS er det første større selskapet Visma kjøper med investeringsfondet Kohlberg Kravis & Roberts (KKR) som hovedeier. Vismas raske oppkjøpstakt vil trolig øke ytterligere med det nye eierskapet.
- Vi ønsker å gjøre flere oppkjøp, og vurderer aktivt andre nederlandske selskaper som kan passe med Vismas strategi, sier konsernsjef Øystein Moan.

Fisjon av DBS-virksomheten
DBS tilbyr også løsninger fra Microsoft, som MS Project Server, MS Dynamics CRM og MS SharePoint. Denne delen av virksomheten omfattes ikke av oppkjøpet, men fortsetter videre som et eget juridisk selskap med navnet QS solutions. De to selskapene vil fortsette å dele lokaler i Amersfoort. Paul Dols, tidligere administrerende direktør for DBS-gruppen, fortsetter som administrerende direktør for QS solutions.

- Jeg tror Visma blir en perfekt eier for DBS, og jeg er veldig imponert over de planene jeg har sett for selskapet. Når Visma nå introduserer Visma International Payroll, et nettbasert verktøy for lønn, levert som en ”Software as a Service”-løsning, vil dette gi DBS en enda sterkere posisjon i det nederlandske markedet for lønnssystemer, konkluderer Paul Dols.

DBS Business Solutions B.V. (DBS Solutions) tilbyr programvareløsninger innen lønn, personal og økonomi, og betjener om lag 700 mellomstore virksomheter med mellom 200 og 600 ansatte. Selskapet ble etablert i 1994 og har kontorer i Amersfoort i Nederland og Cork i Irland. DBS har en spesielt sterk markedsposisjon innen områdene offentlig sosialomsorg og privat boligformidling. Totalt håndterer DBS lønnen for mer enn 300 000 personer hver måned.

For mer informasjon, kontakt:
Øystein Moan, konsernsjef i Visma, 920 80 000
Bjørn Ingier, divisjonsdirektør Visma Software, 934 19 200
Mikael Mannik, direktør for M&A og Investor Relations i Visma, 735 101 220

Visma er ledende leverandør av effektiviserende produkter og tjenester innen programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester og butikkdataløsninger. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor, og har 220 000 kunder i Nord-Europa. Konsernet har 4 200 ansatte og hadde i 2009 en omsetning på NOK 3 381 mill. Se visma.no og visma.com.