Her finner du den billigste maten på nett

Netthandel av mat er et marked som vokser raskt og det er lett å forstå hvorfor. For familier i tidsklemma er fordelene mange med levering til døren, slippe kø og muligheten til å handle mat når som helst på døgnet. I en ny undersøkelse av den privatøkonomiske tjenesten Zmarta sammenlignes pris på dagligvarer hos noen av Norges største matbutikker online. Resultatet viser at Marked.no har den billigste maten på nett. Prisforskjellen mellom den dyreste og billigste matkassen med 14 typiske basisvarer av samme varemerke er hele 285 kroner.

På bare de siste årene har salget av nettmat eksplodert og selv om det fortsatt er en liten del av den totale dagligvarehandelen i Norge, så vokser mathandel på nett raskt. Det er en lettvint måte å handle mat på som gir travle mennesker én ting mindre å tenke på i hverdagen. Imidlertid har mat på døren fått rykte om seg å være veldig dyrt.

Den privatøkonomiske tjenesten Zmarta har sammenlignet prisen for en matkasse med 14 basisvarer – melk, brunost, egg, toalettpapir, bananer, agurk, appelsinjuice, laks, cola, kvikk lunsj, loff, rømme, kaffe og spagetti – hos fem av landets største digitale matbutikker. Resultatet viser at det går å få en matkasse for kun 416 kroner, hele 285 kroner billigere enn den dyreste kassen med de samme varene.

”I Sverige er det mer utbredt med netthandel men nå er det flere og flere i Norge som dropper å stresse rundt på butikken. Gjennom å kjøpe maten online kan man spare mye tid og med vår nye sammenligning vil vi vise hvor man gjør det billigst”, sier Mattias Hallgrim, markedsdirektør på Zmarta.

Den billigste maten online finner du på Marked.no hvor en matkasse med 14 basisvarer koster 416 kroner. Andreplassen i sammenligningen inntas av Kolonial.no hvor varene gikk på 427 kroner. Testens dyreste matkasse fantes på Rett Hjem, hvor de samme varene kostet 701 kroner.

Totalprisen for 14 basisvarer:

1. Marked.no – 416 kr

2. Kolonial.no – 427 kr

3. Matbox.no – 457 kr

4. Matnet.no – 550 kr

5. Rett hjem – 701 kr

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mattias Hallgrim, CMO (markedsdirektør), Zmarta Group
+46 70 918 87 41, mattias.hallgrim@zmartagroup.com

Om sammenligningen

Vi har undersøkt 14 typiske matvarer i norske hjem: Melk (TineMelk lett, 1 l), brunost (Gudbrand 500 g, 29 %), agurk, kaffe (Friele frokost kaffe filtermalt, 250 g), rømme (Tine lett rømme, 3 dl), loff (ca. 600 g), bananer (1 kg), toalettpapir (Lambi, 6 pkt.), spagetti (Barilla, 1 kg), økologiske egg (6 stk.), Kvikk lunsj (47 g), appelsinjuice (Sunniva 1 l), laksefilet (500 g) og Coca-cola (1,5 l), i webbutikkene marked.no, retthjem.no, matbox.no, matnet.no og kolonial.no den 13 januar 2017. Prisene oppgis eksklusive kostnad for levering. Informasjonen i sammenligningen er innsamlet gjennom informasjonsinnhenting fra offentlige kilder og basert på dagsaktuell informasjon ved det tidspunkt da informasjonen ble innhentet.

Innholdet i sammenligningen er kun forberedt i formål å informere og innebærer ingen forbindelse fra Zmarta kring informasjonens aktualitet fra tid til annen. Vi på Zmarta gjør vårt ytterste for å sikre at det alltid er korrekt og oppdatert informasjon men gir imidlertid ingen, hverken uttrykkelig eller implisitt, garanti for sammenligningens innhold gjeldende korrekthet og/eller fullstendighet. Ingenting i sammenligningen er å tolkes som råd eller oppfordring fra Zmarta til å ta en beslutning ut fra informasjonen. Zmarta forbeholder seg retten til å slette, redigere eller tilføye innhold på hjemmesiden samt å slette sider eller deler av dem uten advarsel dersom vi finner det nødvendig.

Tags: