Mest vanlig å låne penger til i 2020

2020 var et spesielt år for oss alle. Mange av oss fikk en ny hverdag hvor vi måtte jobbe hjemmefra, og fikk treffe langt færre mennesker enn vanlig. Til og med årets ferie ble annerledes; flere utenlandsturer måtte avlyses, og det ble Norgesferie i stedet. Det spesielle året førte også til nye eller andre behov, og vi har derfor tatt en kikk på hva Norges befolkning lånte penger til i 2020.

Flest lånte penger til å samle eksisterende lån i 2020

Å samle sine allerede eksisterende lån og kreditter var det mest vanlige å låne penger til i 2020. Hele 54 % av alle privatlån ble brukt til å betale ned gammel gjeld og lån. Pandemien har ført til både økt arbeidsledighet og økonomisk usikkerhet, som gjør det lett å forstå hvorfor mange har valgt å samle sin tidligere gjeld og lån. Å samle lånene sine er bra av flere grunner, og senkede månedskostnader er kanskje den viktigste av dem.

Statistikk fra Zmarta viser at kunder som har sammenlignet lånene og kredittene sine via Zmarta, reduserer sine årlige kostnader i snitt med 12 630 kr.

Gjennom å samle lånene får du i tillegg en bedre oversikt over kostnadene og utgiftene, sammenlignet med om du for eksempel har gjeld fordelt på flere steder, med ulike renter og innbetalingsdager.

Økt interesse for flere transportmidler i 2020

I 2020 økte også andelen lån til båt. Pandemien satte en stopper for manges ferieplaner, og 2020 ble året hvor vi heller skulle feriere her hjemme i Norge. Ikke overraskende ble derfor båt noe mange kunne tenke seg. Ifølge Dagens Næringsliv økte salget av bruktbåter på Finn.no mye sammenlignet med tidligere, og også flere båtforhandlere kunne fortelle om en stor vekst. Interessen for MC var også stor, og lån til MC økte med 31 % sammenlignet med året før.

Størst nedgang i lån til reiser og bryllup

Kategorier Sammenlignet med 2019
Ferie -53%
Bryllup -51%
Førerkort -40%

At færre lånte penger til reiser i 2020 kommer kanskje ikke som en overraskelse. En pågående pandemi og restriksjoner rundt reiser har gjort at færre har valgt å reise til utlandet i ferien. Mange valgte heller å tilbringe ferien hjemme i Norge. Med tanke på at lån til båt økte med 9 %, så har kanskje mange tilbragt ferien på sjøen.

Lån til bryllup sank også, 51 % sammenlignet med året før. Dette er trolig en konsekvens av restriksjoner og råd rundt antall personer som kan samles. Flere har valgt å utsette bryllupet til 2021 eller senere, med et håp om å kunne feire den store dagen sammen med familie og venner.

2020 var et bra år for å låne – effektive snittrenten ned 11 %

For den som lånte penger var 2020 et bra år, for den effektive snittrenten* var hele -11% lavere enn året før for de som samlet sine lån.

Hvorfor renten var lavere i 2020, sammenlignet med året før, kommer av flere grunner. Vi i Zmarta har jobbet mye med å utvikle panelet vårt, for å kunne hjelpe deg som kunde med å finne det lånet som passer best for deg. Gjennom å jobbe med långivere som sikter seg inn mot ulike kundesegmenter, kan vi i Zmarta i større omfang finne det lånet som passer best for deg.

*Effektiv rente er den totale kostnaden som du betaler for lånet. Det er den nominelle renten pluss gebyrer og kostnader.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Agnes Palinski, Head of PR & Communications

Zmarta Groupagnes.palinski@zmartagroup.com

Zmarta er en uavhengig sammenligningsside som tilbyr flere ulike tjenester innen privatøkonomi. Vi som står bak Zmarta heter Zmarta Group og har vært på det norske markedet siden 1999. I tillegg til Norge, finnes Zmarta også i Sverige og Finland. Zmarta Group eies av den tyske mediebedriften Bauer Media Group. Les mer på www.zmartagroup.com og www.zmarta.no

Tags: