Nordmenn går glipp av titusenvis av kroner

- Å se over kostnadene sine og be om råd fra uavhengige, digitale sammenligningstjenester er enda en måte man kan få økt innsikt om hva andre betaler. Ellers risikerer du å betale for mye, tipser Even Sand.

53 % av nordmenn tror at de kan senke kostnadene sine dersom de bruker en sammenligningstjeneste på nett. Allikevel har 70 % aldri har brukt en sammenligningstjeneste for kostnader knyttet til forbrukslån, boliglån og strøm. Dette viser tall hentet fram av markedsanalysebyrået YouGov.- Nordmenn bruker mer tid på nett, men ikke nødvendigvis på å lære mer om kostnadene sine med hjelp av uavhengige, digitale sammenligningstjenester. I andre land i Vest-Europa er tallene betydelig høyere, der er det rundt 60 % som bruker digitale sammenligningstjenester, sammenlignet med færre enn 40 % i Norge, sier Even Sand, Country Manager Norge Zmarta. Videre mener 61% allikevel at det er viktig å se over samtlige kostnader knyttet til lån, boliglån og strømavtaler. Samtidig er antallet som for eksempel har brukt tjenesten de siste 12 månedene for å sammeligne forbrukslån kun 16 %.- Våre beregninger viser at en norsk husholdning i gjennomsnitt kan spare drøyt 14 000 kroner hvert år i reduserte husholdningsrelaterte kostnader. Det finnes mange kroner å spare for hver husholdning, og dette gjennom en enkel handling; å begynne å sammenligne sine eksisterende forbrukslån, boliglån og strømavtaler, sier Even Sand.

En grunn til hvorfor nordmenn ikke bruker sammenligningstjenester, er at de foretrekker personlig kontakt og rådgivning, noe 26 % oppga som grunn. Hele 28 % svarte at de ikke anser tjenesten som relevant for seg.

- Det er bekymringsfullt at så få tar imot hjelp til å se over sine boliglån, forbrukslån og strømavtaler. Kostnader som oftest utgjør den største utgiften for husholdningen. Her vil jeg minne på fordelene med de digitale sammenligningstjenestene som er tilgjengelige, og som tar seg av sammenligningen av eksisterende lån og strømavtaler for deg. En enkel og rask gjennomgang på nett eller over telefon kan gi en rask, månedlig kostnadssparing. Ellers risikerer du å betale alt for mye, sier Even Sand.

Fakta om undersøkelsen:

Undersøkelsen ble gjennomført av det globale markedsanalysebåret YouGov. I løpet av perioden 29. april – 3. mai 2021 ble det gjennomført til sammen 1008 intervjuer via YouGov Omnibus, med et nasjonalt, representativt utvalg av menn og kvinner i alderen 18 + år i Norge, hva gjelder kjønn, alder og bosted.

*Basert på beregninger gjort på Zmartas sammenligningstjenester samt ekstern statistikk.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Even Sand, Country Manager Norge, Zmarta

even.sand@zmartagroup.com

Zmarta er en uavhengig sammenligningsside som tilbyr flere ulike tjenester innen privatøkonomi. Vi som står bak Zmarta heter Zmarta Group og har vært på det norske markedet siden 1999. I tillegg til Norge, finnes Zmarta også i Sverige og Finland. Zmarta Group eies av den tyske mediebedriften Bauer Media Group. Les mer på www.zmartagroup.com og www.zmarta.no

Tags:

Quick facts

Hvert år går nordmenn glipp av titusenvis av kroner i reduserte kostnader knyttet til strømavtaler, forbrukslån og boliglån. Dette viser en ny undersøkelse som sammenligningstjenesten Zmarta har latt markedsanalysebyrået YouGov gjennomføre. «Bekymringsfullt» sier Zmartas Country Manager Even Sand. I dag er det en ny åpenhet rundt det å diskutere egen økonomi. Det ser man blant annet på sosiale medier, og det lades podcaster og TV-programmer hvor kjente og ukjente mennesker deler fra sin økonomiske virkelighet.
Tweet dette

Sitater

Å se over kostnadene sine og be om råd fra uavhengige, digitale sammenligningstjenester er enda en måte man kan få økt innsikt om hva andre betaler. Ellers risikerer du å betale for mye.
Even Sand, Country Manager Norge, Zmarta.