1800-tals teknik– årets mest nytänkande kommunikation

Svenska Turistföreningens ”The Swedish Number” kammar hem ytterligare en 100-wattare. Kampanjen prisas som årets mest nytänkande.

Kategorin ”Årets Nytänk” infördes 2015. I kategorin belönas kommunikation som utöver att den fungerat enligt 100-wattarens kriterier också överraskat och flyttat fram positionerna för kommunikation.

Den ädlaste valören i kategorin, 100w, tilldelas Svenska Turistföreningens ”The Swedish Number” som genom gammal teknik, men i ny form vågade tänka nytt samtidigt som man lät medborgarna vara en del av kommunikationen.

Motiveringen lyder:
”Effekten av att släppa på kontrollen och förlita sig på transparensens kraft var i detta fall omöjlig att ifrågasätta. När man med en teknik från 1800-talet lyckas främja dialog, öppenhet och möten i en alltmer sluten värld så har man också visat på nya sätt att tänka. 100w i Årets Nytänk går till Svenska Turistföreningen för The Swedish Number.”

75w i kategorin går till kampanjen ”Give a Beep” framtagen av Hövding samt Edelman Deportivo.

50w går till kampanjen ”The Train Brain Project” gjord av Stockholmståg och Kärnhuset.

Se alla vinnare i 100-wattaren här: http://100wattaren.se/vinnarna

För mer information, bilder och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, 0736 53 71 36, tero@annons.se

Om 100-wattaren:
100-wattaren är tävlingen som har arrangerats sedan 1990. 100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. Läs mer på 100wattaren.se.

1800-tals teknik– årets mest nytänkande kommunikation