Delårsrapport Q3 2018 (1 juli - 30 september 2018)

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 26 589 Tkr. Rörelseresultatet uppgick till 3 507 Tkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,1 procent. Resultatet före skatt blev 3 126 Tkr. Resultatet efter skatt uppgick till 3 126 Tkr och resultatet per aktie uppgick till 0,06 kr.

Nettoomsättningen för de tre första kvartalen uppgick till 75 471 Tkr. Rörelseresultatet uppgick till 6 449 Tkr, vilket mot­svarar en rörelsemarginal på 8,5 procent. Resultatet före skatt blev 7 269 Tkr. Resultatet efter skatt uppgick till 7 269 Tkr och resultatet per aktie uppgick till 0,14 kr.

Tillväxt och uppskalering av organisationen

24SevenOffice utvecklades väl under tredje kvartalet 2018. Nettoomsättningen ökade med 30 procent till 26,6 MSEK medan antalet kunder ökade med 40 procent till 33 400. Till­växten kommer till stor del från redovisningsbyråer, vilket är ett resultat av vår strategi att göra redovisningsbyråerna till våra partners och leverera en framtidsinriktad teknologiplatt­form som de kan bygga sin egen affärsmodell på eller som vi kallar det ”Redovisning as a Service”.

Rörelseresultatet under tredje kvartalet uppgick till 3,5 Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 13,1 procent. En vä­sentlig del av den ökade lönsamheten kan tillskrivas semes­terlön som medför lägre personalkostnader i juli. Lönsam­heten ökade trots att vi fortsätter att investera i tillväxt. Vi investerar framförallt i den svenska marknaden där vi bygger upp en egen organisation och arbetar aktivt med marknads­föring. Parallellt investerar vi också i teknologi och innovation för att säkerställa att vår produkt håller mycket hög klass.

Förstärkning av den svenska organisationen

24SevenOffices system. Förvärvet underlättar och snabbar upp uppskalningen av vår leveranskapacitet och den löpande supporten av 24SevenOffice affärssystem i Sverige. Transak­tionen har slutförts under fjärde kvartal.

Tillväxten i Sverige enligt plan – de förste kunderna har skrivit på

Som kommunicerat har vi under de tre förste kvartalen lagt grunden för den svenska satsningen, och under denna period startat marknadsbearbetningen. Vi har i höst storsatsat på CloudLunch där vi tillsammans med Revisionsvärlden anordnar teknologiseminarium för redovisningsbranschen på 21 orter runtom i Sverige. Vi har hittills genomfört 12 seminarier med mycket gott mottagande. Mer om evenemanget och uppgifter om hur du kan anmäla dig hittar du på denna länk: https://revisionsvarlden.se/cloudlunch-2018/.

Vi ser redan goda resultat på våra marknadsaktiviteter och ett positivt intresse från marknaden där de första kunderna har skrivit på. Våra säljare har en allt större pipeline med intresserade kunder vilket bådar gott för den framtida försäljningen.

I samband med förvärvet av återförsäljaren Online Sales Company AS tillfördes dessutom en erfaren försäljnings- och partneransvarig i Sverige som har byggt upp sälj- och part­nerkanalen för Online Backup Company som senare såldes till Nasdaqnoterade J2Global i USA.

Telenor – en ny återförsäljarkanal med stor potential

Telenor har som mål att vara företagens förstahandsval som partner när de ska digitalisera sina arbetsprocesser. I detta sammanhang blir försäljning av 24SevenOffice licenser en viktig pusselbit. Telenor är nu i slutet av pilotfasen där de bygger en organisation för att kunna erbjuda denna typ av lösningar, både vad gäller försäljning till och implementering för nya kunder. Därutöver handlar det om att kunna utnyttja de synergier som finns i att vara en så stor aktör som Telenor är med alla de kunder och kundmöjligheter de har. I okto­ber var chefen för Telenor Bedrift, Ove Fredheim, talare på CloudCamp där han inför en sal full av redovisare berättade om hur Telenor har tänkt att digitalisera företag och varför 24SevenOffices redovisningspartners är en viktig del i att lyckas med denna försäljning.

AI Bokföring lanserad

AI-motorn har varit i betaversion hos ett begränsat ur­val kunder. AI-bokföring lanserades skarpt för alla den 25 oktober under CloudCamp i Oslo, vårt årliga evenemang för närmare 600 redovisningskonsulter. Byråerna som varit på väntelista under betaperioden rullas nu fortlöpande ut och vi märker en stor efterfrågan på lösningen från nya byråer som anmäler sig till att bli onboardade på AI. Baserat på intresset för produk­ten och onboardingplanen bedömer vi att de första intäkter­na från AI kommer under fjärde kvartalet.

Framtidsutsikter

Det finns en stor potential i Norden för vår modulbaserade plattform som möjliggör för oss att växa tillsammans med befintliga och nya kunder. Tillsammans med dem ska vi dra fördel av digitalisering, automatisering och framtidens AI-mo­tor. Vi har också stärkt vår aktieägarbas väsentligt med Robur Ny Teknik, Handelsbankens Nordiska Småbolagsfond, Nordea Fonder och Humle Småbolagsfond som solida investerare för att attackera den framtida marknaden.

Verksamheten perioden juli - september

Carveout finansiell information (oreviderad)

Nettoomsättningen för koncernen under perioden juli - september 2018 ökade med 30 procent till 26 589 Tkr (20 435).  Rörelseresultatet uppgick till 3 507 Tkr (4 194), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 13,1 procent (20,5). Finansiella poster uppgick till - 382 Tkr (-53) och påver­kades av valutafluktuationer mellan SEK/NOK. Resultatet per aktie uppgick till 0,06 kronor.

Jämförelsesiffrorna från 2017 är baserade på räkenskaperna för dotterbolag, där intern försäljning mellan bolagen eliminerats och är endast avsedda som indikationer. Konvertering från norska kronor till svenska kronor i resultaträkningar har gjorts med genomsnittskursen för perioden 2018 med valutajustering till samma kurs for 2017 for å få mest möjligt jämförbara siffror.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som 24SevenOffice Scandinavia AB skall offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2018.

Stora Aktiedagen i Göteborg

VD i 24SevenOffice Scandinavia AB ska presentera bolaget på Stora Aktiedagen i Göteborg den 12 november kl. 16.20 – 16.40. Bolagspresentationen webbsänds live och on demand via aktiespararna.se. Livesändningen hittar du på www.aktiespararna.se/tv/live. Alla presentationerna publiceras också redan dagen efter på www.aktiespararna.se/tv/evenemang och på vår hemsida www.24sevenoffice.com/se/investor-relations/videopresentationer/.

Ståle Risa, Verkställande direktör

Tel: +47 922 35 847, str@24sevenoffice.com

24SevenOffice i korthet

24SevenOffice levererar affärssystem till små och medelstora företag i Norden via molnbaserade lösningar. Systemet, som lanserades 2002, används idag av 33 400 bolag i Norden, med bland annat PwC och KPMG som redovisningspartners. Affärssystemet är modulbaserat, där modulerna tillhandahålls fristående eller paketerade som helhetslösningar. 24SevenOffices mål är att bli en ledande aktör inom ERP i Norden. För mer information se www.24sevenoffice.com