AAK:s Delårsrapport fjärde kvartalet och bokslutskommuniké 2011

Fjärde kvartalet 2011

Nettoomsättningen under fjärde kvartalet ökade till 4.483 (3.930) Mkr, främst till följd av högre råvarupriser och en bättre produktmix. Denna effekt uppvägdes dock delvis av en negativ valutaomräkningseffekt på 137 Mkr. Ökade volymer för specialprodukter och effekten av förvärvet av Golden Foods/Golden Brands förbättrade de sammantagna volymerna med 2 %. Bulkvolymerna minskade, särskilt i Storbritannien, vilket var förväntat.

Rörelseresultatet uppgick till 265 (251) Mkr, en ökning med 6 %. Rörelseresultatet till fasta växelkurser förbättrades med 10 %.

Vinsten per aktie var 4,82 (4,98) kronor, en minskning med 3 % som främst berodde på höjd skattekostnad.

Helåret 2011

Nettoomsättningen ökade till 16.695 (14.808) Mkr, främst till följd av högre råvarupriser och en bättre produktmix. Denna effekt uppvägdes dock av en negativ valutaomräkningseffekt på 983 Mkr. De sammantagna volymerna minskade med 1 %, på grund av lägre volymer för bulkvaror framför allt i Storbritannien. Volymerna av specialprodukter fortsatte att öka.

Rörelseresultatet uppgick till 911 (824) Mkr, en ökning med 11 %. Rörelseresultatet till fasta växelkurser förbättrades med 18 %.

Vinsten per aktie uppgick till 14,72 (14,15) kronor, en ökning med 4 % trots de högre räntesatserna.

Den föreslagna utdelningen uppgår till 4,75 (4,50) kronor, en ökning med 0,25 kronor eller 6 %.

Kontaktperson, investerarrelationer

Arne Frank, Koncernchef och vd
Telefon: + 46 40 627 83 00

Anders Byström, Ekonomi- och finansdirektör
Telefon: + 46 40 627 83 00

Fredrik Nilsson, Chef Investor Relations
Telefon: + 46 40 627 83 34

Informationen är sådan som AarhusKarlshamn AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades till media för offentliggörande den 9 februari 2012 kl. 8.15 CET.