Karlshamns AB investerar i ny anläggning för flytande industrimargarin

Karlshamns volymer av flytande margarin och pumpbara fetter växer snabbt. Med den nya anläggningen ökar produktionskapaciteten väsentligt. Idag invigs Karlshamns AB:s nya produktionslinje för flytande industrimargarin. Anläggningen innebär avsevärt ökad produktionskapacitet och möjlighet att anpassa produkterna direkt efter kundernas behov. Investeringen är ett led i Karlshamns strävan mot mer högförädlade och tekniskt avancerade fetter. Starkt ökad efterfrågan på flytande margarin och pumpbara fetter Efterfrågan på flytande margarin och pumpbara fetter har ökat konstant, till stor del beroende på omfattande prispress och kostnadsjakt inom hela livsmedelssektorn. Pumpbara fetter innebär att Karlshamns levererar fetter i bulk, tankbil eller container direkt till kunden. Produkten håller vid ankomsten en konsistens som gör det lätt att pumpa det direkt in i produktionen, utan ytterligare hantering. ”Jämfört med fasta margariner och fetter är pumpbara väldigt smidiga att hantera. Man slipper flera steg, vilket skapar en enklare och mer rationell hantering. Därigenom kapas kostnader för våra kunder inom bageriindustrin”, säger Håkan Christensson, ansvarig för Karlshamns livsmedelsfetter. Lägre fetthalt utan att slutprodukten påverkas Den nya anläggningen gör det även möjligt för Karlshamns att bredda produkterbjudandet och skräddarsy oljor och fetter direkt efter kundernas önskemål. ”Den nya anläggningen skapar helt nya möjligheter för oss, inte minst när det gäller fett för småkakor, en nyutvecklad produkt till bageriindustrin. Vi kan även kundanpassa produkterna genom att tillsätta aromer direkt i de pumpbara fetterna” säger Håkan Christensson. Framåt i värdekedjan ”Den omfattande förändringsprocess som startades 2001 har inneburit en kraftfull satsning på utveckling av specialprodukter. Förvärvet av det engelska specialfettsföretaget Kelanco och nu invigningen av den nya industrimargarinanläggningen är ett av många steg att gå framåt i värdekedjan. Mer kommer framöver” säger VD Jerker Hartwall. För mer information och bilder, kontakta gärna: Håkan Christensson, President Business Sector Edible Oils, tfn 0454 - 82424, mobil 0708 -182424