Karlshamns förvärvar tekniska oljor från Aarhus Olie

Karlshamns dotterbolag Binol AB och Aarhus Olie har träffat en överenskommelse om förvärv av Aarhus Olies verksamhet för tekniska oljor. Övertagandet beräknas ske per den 1 maj 2003. Förvärvet stärker Binols position som världsledande inom vegetabiliska oljor för tekniska applikationer. Produkterna, som hittills sålts under varumärket Vegeol motsvarar till stor del Binols sortiment men även ny teknologi ingår i förvärvet. Huvuddelen av kunderna finns i Danmark, Sverige och norra Europa. Förvärvet är i linje med Karlshamns satsning på vegetabiliska och miljövänliga oljor för bl a verkstadsindustrin och skogs- och anläggningsmaskiner. Under det senaste året har ett globalt distributionsavtal slutits med Shell samt ett europeiskt återförsäljarnät för vegetabiliska sågbandsoljor byggts upp. För mer information kontakta Binols VD Magnus Jörsmo, telefon 0454-828 28 mobil 073- 973 5828 eller Karlshamns informationschef Bo Svensson, telefon 0454- 821 93 mobil 0708- 182 193. E-post: binol@karlshamns.se. Internet : www.karlshamns.com Binol ingår i Karlhamnskoncernen och ansvarar för utveckling, tillverkning och marknadsföring av koncernens miljöanpassade tekniska oljor.