192 slutar på Volvo Aero efter MBL-förhandlingar

192 slutar på Volvo Aero efter MBL-förhandlingar I maj la Volvo Aero ett preliminärt varsel för 250 anställda i Trollhättan. MBL-förhandlingarna med de berörda facken har nu avslutats. De innebär att 134 personer sägs upp och 58 erbjuds avtalspension. Totalt försvinner 241 arbetstillfällen i Trollhättan, 148 inom Metall och 93 på tjänstemannasidan. Utöver de som sägs upp och erbjuds avtalspension väntas antalet anställda under året minska med ytterligare minst 49 personer, genom ålderspensionering och egna uppsägningar. Bakgrunden till uppsägningarna är väl känd; krisen inom den internationella flygbranschen slår mot alla företag och Volvo Aero är inget undantag. Samtliga produktionsorter; Trollhättan, Bromma, Malmö, Kongsberg (Norge) och Boca Raton (USA) har redan minskat personalstyrkan. "Jag beklagar verkligen de av våra anställda som nu måste lämna företaget," säger Volvo Aeros vd, Fred Bodin, i en kommentar. "Jag hoppas att de förstår att uppsägningarna beror på att flygindustrin är i sin djupaste kris någonsin. När vi ser att vändningen dröjer ännu några år har vi inget annat val än att minska personalstyrkan ytterligare." 2001 varslade Volvo Aero i Trollhättan 310 anställda om uppsägning. Det ledde den gången till att personalstyrkan minskade med 303 personer, varav 168 blev uppsagda och 68 erbjöds avtalspension. Volvo Aero i Trollhättan har för närvarande cirka 2 260 anställda. Totalt har Volvo Aero-gruppen cirka 3 500 anställda. 2003-10-20 För ytterligare information, vänligen kontakta Fredrik Fryklund, informationschef, 0520-94 401 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00610/wkr0002.pdf