Håkan Karlsson ny vd för Volvo bussar

Håkan Karlsson NY VD FÖR VOLVO BUSSAR Håkan Karlsson, 41, kommer den 1 juni att tillträda som VD för Volvo Bussar och kommer även att ingå i Volvos koncernledning. Han efterträder Jan Engström som övergår till annan befattning inom Volvokoncernen som kommer att meddelas senare. Håkan Karlsson är för närvarande VD för Volvo Logistics, en koncerngemensam enhet med ansvar för transporter och logistik. "Jan Engström har gjort ett bra arbete och har fått slita hårt med att omstrukturera Volvo Bussar och vända företagets resultatutveckling under en period med svaga marknader. Jag är övertygad om att Håkan Karlsson är väl lämpad att ta över stafettpinnen och fortsätta denna utveckling mot förbättrad lönsamhet för Volvos bussverksamhet. Detta innebär också en föryngring av koncernledningen" säger Volvos koncernchef Leif Johansson. Håkan Karlsson har arbetat inom Volvo sedan 1986 och har tidigare innehaft flera betydelsefulla befattningar inom Volvo, bl a som chef för Volvo Lastvagnars produktion i Göteborg. 2003-04-14 För ytterligare information kontakta Mårten Wikforss, mobil: 0705-591149 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00270/wkr0002.pdf