Nomineringar till AB Volvos styrelse

Nomineringar till AB Volvos styrelse Inför AB Volvos bolagsstämma den 9 april har Volvos nomineringskommitté beslutat föreslå Neelie Kroes och Haruko Fukuda till nya ledamöter i AB Volvos styrelse. I övrigt föreslås omval av Lars Ramqvist (ordförande), Per-Olof Eriksson, Patrick Faure, Tom Hedelius, Finn Johnsson, Louis Schweitzer, Ken Whipple och Leif Johansson. Neelie Kroes har bland annat tjänstgjort som rådgivare åt EU- kommissionären för transportfrågor och har en lång politisk karriär bakom sig. Under 80-talet var hon transportminister i den nederländska regeringen. Neelie Kroes har haft styrelseuppdrag för ett stort antal nederländska och internationella företag. Haruko Fukuda har 25 års erfarenhet av affärsverksamhet i Asien. Hon var fram till nyligen vd och styrelseordförande för World Gold Council. Hon har ett mångårigt förflutet inom finansvärlden, bland annat som partner i James Capel & Co och styrelseordförande för Nikko Europe plc. Idag tjänstgör hon också som rådgivare åt den internationella investmentbanken Lazard. Förslaget från nomineringskommittén är förankrat hos aktieägare representerande mer än 50 procent av de totalt utestående rösterna och mer än 40 procent av det totala utestående kapitalet i AB Volvo. 2003-03-10 För ytterligare information, kontakta Mårten Wikforss 031-66 11 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20030310BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/10/20030310BIT00680/wkr0002.pdf