Peter Karlsten ny vd för Volvo Trucks North America

Peter Karlsten ny vd för Volvo Trucks North America Peter Karlsten, vd för Volvo lastvagnar i Brasilien, blir ny vd för Volvo Trucks North America. Karlsten tillträder sin nya tjänst den förste oktober i år. Peter Karlsten, 46, har tjänstgjort som vd för Volvo Lastvagnar i Brasilien sedan 2001. Han efterträder Michel Gigou vars utlandskontrakt löper ut vid årsskiftet och som därefter väljer att återvända till Europa. Karlsten kommer i sin nya roll att rapportera till Volvo Lastvagnars vd Jorma Halonen. Gigou, som tidigare var vd för Mack Trucks, Inc. kommer att kvarstå i rollen som ordförande för Mack Trucks, Inc. "Gigou har gjort ett mycket gott jobb med att leda samordningen av vår nordamerikanska verksamhet och kan ta åt sig en stor del av äran av att ha fått till stånd en avsevärd resultatförbättring. Jag har full respekt för att han väljer att återvända till Europa när hans kontrakt går ut vid årsskiftet," säger Volvos koncernchef Leif Johansson. 2003-05-19 För ytterligare information, kontakta Mårten Wikforss 031-66 11 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00210/wkr0002.pdf