Produktionsstart vid Volvo CE:s nya fabrik i Polen

PRODUKTIONSSTART VID VOLVO ce:S NYA FABRIK I POLEN Idag invigdes officiellt Volvo Construction Equipments (Volvo CE:s) nya fabrik i Wroclaw, Polen. Fabriken kommer att fungera som ett globalt centrum för produktion av den nya egenutvecklade grävlastaren som premiärvisades tidigare i år vid maskinmässan ConExpo i Las Vegas. Grävlastaren är en helt nyutvecklad produkt som svarar mot de strängaste kvalitetskraven och som kommer att bredda Volvos erbjudande inom området kompaktmaskiner. Maskinen, som kommer att tillverkas i Wroclawfabriken, kommer först att säljas i Europa och USA. Från och med nästa år kommer den också att finnas på andra marknader. "Intresset från kunder och media för vår nya grävlastare har varit mycket stort, och jag är övertygad om att kunderna kommer att tycka om maskinen", säger Mr. Didier Teirlinck, ansvarig för Volvo Compact Equipment. Volvo CE har investerat nära 50 miljoner kronor i den nya anläggningen i Polen, som inledningsvis kommer att sysselsätta 120 personer. Inom några år beräknas antalet anställda uppgå till ca 200. Volvo har varit på plats i Polen under nästan 10 år och den första fabriken togs i bruk 1995. Totalt har Volvo 1 200 anställda i Polen idag. "Våra erfarenheter hittills är mycket goda. I Polen finns en bra produktionsstruktur och en arbetsstyrka med erfarenhet inom viktiga områden, som till exempel svetsning. Dessutom ser vi över möjligheterna att bygga upp en stabil leverantörsbas i Polen, och då kanske inte bara för grävlastaren", säger Tony Helsham, VD för Volvo CE. "Vi tror också att totalmarknaden för anläggningsmaskiner kommer att öka i Polen och naturligtvis vill vi vara på plats då. Vår industriella närvaro spelar en viktig roll då det gäller att förverkliga våra ambitioner," tillägger Tony Helsham. I anslutning till dagens invigning levererades den första grävlastaren till en kund i Polen. 2002-09-13 För ytterligare information, var vänlig kontakta: Klas Magnusson, Senior Vice President, Corporate Communications Volvo Construction Equipment Tel: +32 2 482 5065, Mobile: +32 475 576214 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/13/20020912BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/13/20020912BIT00280/wkr0002.pdf