Renault Trucks börjar sälja Volvobussar i Frankrike

Renault Trucks börjar sälja Volvobussar i Frankrike Volvo Bussar AB och Renault Trucks har ingått ett avtal om försäljning av Volvobussar i Frankrike. Avtalet innebär att Renaults Trucks kommer att sälja Volvobussar på den franska marknaden. Den franska bussmarknaden är den näst största i Europa och antalet registreringar uppgår till omkring 4 000 per år. Volvo har sålt bussar på den franska bussmarknaden i över 30 år, i första hand turistbussar men även linjebussar och stadsbussar. Under de senaste tio åren har över 1 200 Volvobussar levererats till kunder i Frankrike. Volvo Bussar kommer i samband med avtalet med Renault Trucks successivt presentera nya produkter för den franska marknaden. Nyligen levererade Volvo naturgasbussar i låggolvsutförande till städerna Nantes och Montbéliard. En ny version av Volvos låggolvsbuss, Volvo 7700, presenteras vid den nu pågående mässan Bus World i Kortrijk. Därutöver kommer nya versioner av turistbussar och linjebussar gradvis att introduceras. Genom avtalet med Renault Trucks kommer Volvo Bussar att få tillgång till ett stort nätverk med återförsäljare som också kan erbjuda reparation, service och reservdelar. "Detta är en utomordentlig möjlighet att öka vår affär", säger Patrick Mosca, chef för den Franska försäljningsorganisationen , Renault Trucks. Tillsammans med Volvo Lastvagnars befintliga återförsäljare får Volvo Bussar därmed ett heltäckande nätverk av återförsäljare över hela Frankrike. Volvo Bussar har ambitionen att nå en avsevärt högre marknadsandel i Frankrike och VD Håkan Karlsson är mycket nöjd med överenskommelsen. "Frankrike har till följd av det här nya greppet potential att bli en av de stora marknaderna för Volvo Bussar redan inom några år", säger Håkan Karlsson. 2003-10-16 För ytterligare information, vänligen kontakta Lars Johansson, 0709-792717, Director, Global Commercial Development, Volvo Bus Corporation Patrick Mosca, +33 4 72 96 61 47, Senior Vice President, Renault Trucks French Sales Operations ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031015BIT01070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031015BIT01070/wkr0002.pdf