Tryggve Sthen ny VD för Volvo Lastvagnar

TRYGGVE STHEN NY VD FÖR VOLVO LASTVAGNAR Tryggve Sthen, för närvarande VD i Volvo Construction Equipment Corporation, har utsetts till ny VD för Volvo Lastvagnar AB från och med den 1 juni i år. Han efterträder Karl-Erling Trogen, som kommer att kvarstå som medlem i Volvos koncernledning med ansvar för synergi- och integrationsfrågor samt koncernansvar för vissa utvecklingsmarknader, bl a Kina och Indien. Under Tryggve Sthens ledning har Volvo CE befäst sin position som koncernens klart lönsammaste affärsområde samtidigt som bolaget genomgått en kraftfull expansion. Inte minst mot denna bakgrund är jag övertygad om att Tryggve Sthen har de egenskaper som krävs för att framgångsrikt leda Volvo Lastvagnar med de nya utmaningar som bolaget står inför, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. - Karl-Erling Trogen kommer med sin gedigna erfarenhet att ge ökad kraft i det nödvändiga arbetet att driva synergi- och integrationsarbetet tvärs över koncernen, fortsätter Leif Johansson. Karl-Erling Trogen säger i en kommentar: - När jag tillträdde som VD för Volvo Lastvagnar deklarerade jag att det var en position jag ville ha i högst fem år, vilket innebär att jag sedan ett år "går på övertid". Därför känns det naturligt att lämna nu, när lastbilsverksamheten i Volvo står inför ett nytt utvecklingsskede. Ny VD för Volvo Construction Equipment kommer att tillkännages inom kort. 2000-05-17 För ytterligare information, kontakta: Mats Edenborg, AB Volvo 031-59 11 26, 0708-59 11 26 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/17/20000517BIT00080/bit0002.pdf