Volvo aero engine services tecknar två underhållsavtal värda drygt 280 miljoner kr

VOLVO AERO ENGINE SERVICES TECKNAR TVÅ UNDERHÅLLSAVTAL VÄRDA DRYGT 280 MILJONER KR Volvo Aero Engine Services i Bromma har tecknat två avtal om underhåll av jetmotorer av typ JT9D. Avtalen, som tecknats med amerikanska General Electric och brittiska MK-Airlines, är totalt värda över 280 miljoner kronor. Avtalet med General Electric, som träder i kraft omedelbart, avser tio motorer som ska underhållas under flera år och ordervärdet uppgår till cirka 180 miljoner. Avtalet med MK-Airlines löper under ett år med möjlighet till förlängning och det beräknade ordervärdet är på över 100 miljoner kronor per år. I samband med affären köper Volvo Aeros amerikanska bolag Volvo Aero Services, LP General Electrics förråd av material och en reservmotor. "Volvo Aeros samarbete med GE utvecklas i och med detta till att gälla även underhåll av stora jetmotorer, vilket vi ser mycket fram emot", säger Jan Tessmar, marknadschef på Volvo Aero Engine Services. Avtalet med MK-Airlines gäller mer än åtta motorer under det första året. MK-Airlines är ett fraktbolag med sin huvudsakliga verksamhet i Afrika och flottan består idag av fyra Boeing 747. Bägge avtalen ligger inom ramen för Volvo Aeros planerade årsvolym och kommer därför inte att föranleda några nyanställningar. 2003-03-31 För ytterligare information, kontakta Jan Tessmar, Volvo Aero Engine Services, 08-7992119. Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 71 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Bryssel, Frankfurt och på NASDAQ i USA ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00250/wkr0002.pdf