Volvo Aero går med i det europeiska pilot-utbildningssystemet eurotraining

Report this content

VOLVO AERO går MED I DET EUROPEISKA PILOT-UTBILDNINGSSYSTEMET EUROTRAINING Volvo Aero har tillsammans med sju ledande europeiska flygmotorindustrier undertecknat ett kontrakt avseende studier kring ett nytt skolflygplan. Kontraktet är en del i det gemensamma europeiska pilotutbildningssystemet EuroTraining. Pilotutbildningssystemet EuroTraining omfattar både ett nytt europeiskt skolflygplan, nya utbildningsbaser och ett nytt utbildningssystem för piloter. I studierna kring ett nytt skolflygplan skall Volvo Aero tillsammans med övriga flygmotorindustrier ta fram två nya motoralternativ. Tolv europeiska flygvapen är tilltänkta kunder för det nya pilotutbildningssystemet som skall vara klart år 2010. EuroTraining kommer att bli mycket kostnadseffektivt jämfört med dagens nationella system. Det nu ingångna kontraktet har tecknats mellan åtta flygmotorindustrier och italienska Aermacchi. De åtta flygmotorindustrierna är förutom Volvo Aero, italienska FiatAvio, spanska ITP, tyska MTU Aero Engines och Rolls- Royce-Deutschland, franska Snecma Moteurs, belgiska Techspace Aero och franska Turbomeca. Flygmotorgruppen kommer att studera två nya motoralternativ med dragkraft på 6.000 lb resp 8.000 lb. 2003-01-17 För ytterligare information kontakta Martin Mandinger, Volvo Aero, tel: 0520-921 83, 070-577 59 23 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/17/20030117BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/17/20030117BIT00100/wkr0002.pdf