Volvo Aero tecknar avtal om motor till Airbus A380

VOLVO AERO TECKNAR AVTAL OM MOTOR TILL AIRBUS A380 Volvo Aero har tecknat avtal med tyska MTU om att tillverka detaljer till GP7000, en av motortyperna som kommer att sitta i Airbus superjumbo A380. Enligt avtalet kommer Volvo Aero att tillverka huset till lågtrycksturbinen till GP7000 under cirka 15 år. Ordervärdet är beräknat till cirka en miljard kronor. Volvo Aero skall tillverka själva huset till motorernas lågtrycksturbiner (LPT). Totalt beräknas avtalet omfatta 1 000 motorer. Volvo Aero kommer dessutom omedelbart att engageras i utvecklingsprogrammet för GP7000-motorn, som ännu inte färdigutvecklad, och ska bidra med tillverkning av utvecklingshårdvara varav den första LPT:n ska levereras redan den 1 september i år och serieproduktion börjar under 2005. Genom det nya avtalet med MTU är Volvo Aero med i båda motoralternativen för A380-planet. Motorn konstrueras i samarbete mellan två ledande flygmotortillverkare, GE Aircraft Engines och Pratt & Whitney och bygger på det bästa från två av de bägge bolagens mest framgångsrika motorer, GE90 respektive PW4000. Volvo Aero tillverkar för övrigt komponenter till bägge dessa motortyper. Airbus A380 blir världens största flygplan och samtidigt det första flygplanet med två hela våningar och tre gångar mellan passagerarplatserna. Planet kommer att kunna ta cirka 555 passagerare och det första A380-planet beräknas att tas i bruk under 2006. 2003-03-05 För ytterligare information, kontakta Fredrik Fryklund 0520-94401 Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 71 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Bryssel, Frankfurt och på NASDAQ i USA ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/05/20030305BIT00350/wkr0002.pdf