Volvo Aero varslar 250 om uppsägning

VOLVO AERO VARSLAR 250 OM UPPSÄGNING Företagsledningen på Volvo Aero har i dag fattat beslut om att lämna ett preliminärt varsel till Länsarbetsnämnden som omfattar 250 anställda i Trollhättan, varav 100 tjänstemän och 150 Metall-anslutna. Bakgrunden till varslet är den fortsatta nedgången inom den internationella flygindustrin, som tvingar Volvo Aero - liksom övriga företag i branschen - till fortsatt anpassning. Företagets försämrade ekonomi i kombination med nya beläggningssiffror för verkstäderna åren 2004 och 2005 har lett fram till beslutet att företaget ska minska antalet anställda. Arbetet med att komma fram till vilka personer som berörs startar så snart den första MBL-förhandlingen är avslutad. Uppsägningstiderna varierar beroende på ålder och anställningstid, men ingen kommer att behöva lämna sin anställning före den 20 november. Volvo Aero har gått med förlust de senaste tre kvartalen (totalt 119 miljoner kronor) och det syns ännu inga tecken på en vändning för flygbranschen. Mycket talar i stället för att det kan komma att dröja ända till 2006 innan det sker en vändning på komponentsidan. - Därför ser vi tyvärr inget annat val än att anpassa vår kapacitet efter den mycket svaga efterfrågan, kommenterar Volvo Aeros vd, Fred Bodin. Det ska samtidigt nämnas att varslet inte har någon koppling till diskussionerna om en eventuell nedläggning av företagets rymdverksamhet. 2003-05-19 För ytterligare information kontakta informationschef Fredrik Fryklund, 0703 1923 96. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/19/20030519BIT00080/wkr0002.pdf