Volvo arrangerar nytt Volvo ocean race 2005-2006

volvo arrangerar nytt volvo ocean race 2005-2006 AB Volvo och Volvo Personvagnar kommer att arrangera ett nytt Volvo Ocean Race med start i Europa 2005-2006. Den snart avslutade tävlingen - den jämnaste i tävlingens historia - har varit en stor publikmässig och sportslig framgång och efter noggrann utvärdering har de båda bolagen beslutat att arrangera en ny omgång av den världsomspännande havskappseglingen. Intresset för Volvo Ocean Race från medier och allmänhet har varit enormt under de nio månader som tävlingen pågått. Fram till och med den sjätte delsträckan, som avslutades den 5 maj, hade TV-sändningarna från tävlingen nått en sammanlagd publik på mer än 650 miljoner världen över. TV-stationer på de större marknaderna i Europa, USA, Sydamerika, Asien och Afrika hade då sänt mer än 760 timmar från Volvo Ocean Race. På de elva viktigaste marknaderna hade tävlingen samtidigt genererat nära 13 000 artiklar. Även på Internet har intresset varit stort - Volvo Ocean Race hemsida har attraherat nära tre miljoner unika besökare. "För Volvokoncernen var det självklart att fortsätta med tävlingen. Genomslaget i medierna har varit överväldigande och gensvaret inom koncernen har varit väldigt positivt. Vi ser fram emot ännu ett framgångsrikt evenemang 2005-2006 och vi är fast beslutna att försöka göra nästa tävling till en än större succé, " säger Leif Johansson, vd för AB Volvo. Även inom Volvo Personvagnar är man mycket nöjda med resultatet av tävlingen. "Att äga ett evenemang som detta har visat sig vara av stort värde för oss. Uppmärksamheten kring tävlingen förmedlar oerhört mycket positiva budskap både externt och internt. Bara den bevakning som TV och press ägnat Volvo Ocean Race har gjort tävlingen till en god investering," säger Hans-Olov Olsson, vd för Volvo Personvagnar. AB Volvo och Volvo Personvagnar har inför nästa omgång av tävlingen som ambition att få ner kostnaderna för de deltagande syndikaten. För att lyckas med detta kommer de båda Volvoföretagen att noga analysera en rad aspekter av tävlingen såsom delsträckor, tidsramar, båttyp, segel mm. Nästa omgång av Volvo Ocean Race kommer antagligen att innehålla stopp i Sydafrika, Asien, Sydamerika, USA och Europa. Detaljer kring den slutgiltiga rutten kommer att tillkännages under våren 2002. Diskussioner pågår också om att införa nya tävlingsmoment. Även nästa omgång av tävlingen kommer att organiseras och ledas av Volvo Event Management och Volvo Ocean Race högkvarter i Southampton, Storbritannien. AB Volvo och Volvo Personvagnar kommer så snart beslut fattats att återkomma med mer detaljerad information och en första preliminär plan beräknas presenteras under våren 2003. 2002-06-05 För ytterligare information kontakta: Mårten Wikforss, AB Volvo, 031-66 11 27 Lennart Ström, Volvo Personvagnar, 031-59 65 25 Lizzie Green, Volvo Ocean Race press officer, +44 7801 185 320 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/05/20020605BIT00200/wkr0002.pdf