Volvo CE förvärvar återförsäljaren L.B. Smith i USA

Volvo CE FÖRVÄRVAR ÅTERFÖRSÄLJAREN L.B. Smith I USA Volvo Construction Equipment, Volvo CE, har förvärvat L.B. Smith, Inc., företagets största återförsäljare i Nordamerika och distributör för huvuddelen av de östra delarna av USA. Volvo CE tar över tillgångarna, i huvudsak lager, samt vissa skulder, till marknadsvärde. Vare sig goodwill eller fast egendom ingår i överenskommelsen. Volvo CE avser att fortsätta den verksamhet som redan bedrivs på 31 orter i Florida, Georgia, Tennessee, Alabama, Nord och Syd Carolina, New Jersey, östra Pennsylvania samt New York. Det nya företaget kommer att vara verksamt under namnet L B Smith. Volvo CE:s åtgärd vidtas för att tillse att Volvos kunder i de berörda områdena fortsatt skall erhålla högsta möjliga kvalitet med avseende på produktstöd och service. "Mer än fyra år i följd av nedgång på den totala USA-marknaden för anläggningsmaskiner påverkar naturligtvis såväl tillverkare som återförsäljare. Genom förvärvet visar vi våra kunder och anställda vid L.B. Smith, Inc. att vi känner ett starkt engagemang för den amerikanska marknaden", säger Scott Hall, Executive Vice President och ansvarig för Global Marketing & Sales inom Volvo CE. Volvos strategi att huvudsakligen samarbeta med oberoende återförsäljare är oförändrad och inriktningen är att avyttra den nu förvärvade distributionen, förmodligen i ett antal mindre enheter jämfört med idag. "Vi har redan blivit kontaktade av människor som har visat ett seriöst intresse av att vilja investera i varumärket Volvo och dess distribution," säger Scott Hall. För vidare information var vänlig kontakta: Klas Magnusson, Senior Vice President, Corporate Communications, Volvo Construction Equipment Tel: +32 2 482 5065, Mobile: +32 475 576214 Christer Johansson, Investor Relations, AB Volvo Tel: 031-66 13 34 2003-05-07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT01190/wkr0002.pdf