Volvo får order på 500 lastbilar i USA

Volvo får order på 500 lastbilar i usa Volvos amerikanska dotterbolag, Volvo Trucks North America, har fått en beställning på 500 exemplar av den nyligen lanserade lastbilen VNL 780. Beställare är det amerikanska transportföretaget U.S. Express. Leveranserna kommer att ske under en tolvmånadersperiod med början under andra kvartalet 2003. Volvos nya lastbilsserie för den amerikanska marknaden presenterades så sent som den 20 augusti. Beställningen från U.S. Express gäller flaggskeppet i serien, VNL 780. "Sedan introduktionen har vi fått oerhört positiva reaktioner från våra kunder och återförsäljare på den nya VN-modellen," säger Scott Kress, Senior Vice President inom försäljning på Volvo Trucks North America. 100 av de beställda lastbilarna kommer att utrustas med Volvos nya motor VE D12, resten med Cummins ISX-motorer. VE D12 är utvecklad för att klara de nya, hårdare utsläppskrav som träder i kraft i USA den 1 oktober i år (EPA02). Volvo är den första tillverkaren av tunga lastbilar på den Nordamerikanska marknaden som lanserat en hel serie nya lastbilar anpassade för EPA 02. 2002-09-09 För ytterligare information, kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27, 0705-59 11 49 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/09/20020909BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/09/20020909BIT00800/wkr0002.pdf